23948sdkhjf

DOLL følger med frem

Doll Fahrzeugbau GmbH, der har en del år på bagen, følger godt med ind i fremtiden

Doll Fahrzeugbau GmbH, der har en del år på bagen, følger godt med ind i fremtiden



Virksomheden blev grundlagt i 1878 som en vognsmedje af Johann Georg Doll. Nu er det fjerde generation, der sidder i firmaets ledelse. Det er Brunhilde Rauscher-Doll, der er Geschäftsführende Gesellschafterin, som det hedder på tysk.

I oktober havde virksomheden 329 fuldtidsansatte medarbejdere samt 20 lærlinge og omsætningen forventes at nå 65 mio. Euro i år, svarende til ca. knap en halv mia. danske kroner. Væksten har været på ca. 35 procent inden for de sidste to år. Produktionstallet forventes at blive 680 komplette enheder (trailere og påhængsvogne) samt 1100 opbygninger og samlesæt(CDK som sendes til Afrika og Østen). Afdelingen for opbygninger er i såvel 2006 som i 2007 steget, så den afdeling nu omsætter, som de to andre afdelinger.

Det er primært køretøjer til lufthavne og militæret, der produceres i den afdeling.

Omfattende produktpalet

Produkterne omfatter, komplette køretøjer og opbygninger til tømmertransport, såvel korte som lange tømmerstokke, blokvogne og langgodstrailere, mobile scannersystemer til scanning af containere m.v. og endelig servicedelen med reservedele og regulær kundeservice.

Ud over de mobile scannere er DOLL også gået ind i produktion af Catering køretøjer til lufthavne og andre mobile enheder til lufthavne. Det omfatter bl.a. platforme til forskellige formål i lufthavnene. Når DOLL er gået ind i dette segment skyldes det bl.a. introduktionen af kæmpeflyet Airbus A380, hvor Doll har fået overdraget opgaver af Airbus. Desuden har DOLL de sidste halvandet års tid leveret på en ordre til et Lufthansa selskab på mere end 500 enheder, tal som jævnligt øges, af nogle mere normale modeller.

Også Kastrup

Der er også kommet en del heraf til Danmark hvor Københavns Lufthavn har fået mere end 20 stk. Chassiserne under disse køretøjer er fra forskellige Mercedes Atego versioner.

For et år siden tog DOLL Fahrzeugbau GmbH en helt ny produktionshal på 4500 m2 i brug. I hallen har man fem montagelinier, der hver er 15 meter brede og 60 meter lange, og man regner med årligt at kunne færdigmontere ca. 1000 enheder i produktionshallen. Foran hallen er der bygget en ny bygning i to etager på ca. 1400 m2. Til næste år forventes der yderligere at blive føjet 2000 m2 lager og maskinfabrik til produktionsanlægget i Oppenau.

DOLL i Danmark

Per Quist, der er DOLLs danske salgsrepræsentant siger til Trans Inform. -Det føltes som rygvind på transport 2007, men med Dolls lange leveringstider, har vi haft et problem.

Men til netop skovvognmændene har Doll et rigtig godt program, som er utrolig fleksibelt. Nu har jeg fået en bekræftelse på, at den type vogntog som bruges meget i Tyskland til langtømmer, kombinationer med efterløbere (to eller tre- akslet) hvor efterløberen kun er forbundet med forvognen med læsset og div. kabler, kan anvendes af danske vognmænd i Danmark, blot fabrikkens forskrifter om læsning overholdes.

Siden Transport 2007, hvor DOLL var pænt repræsenteret, er der blevet solgt en del nye specialtrailere, udtrækstrailere og efterløbere til danske kunder. I 2008 skal der bl.a. leveres nye dobbelt- og trippeludtrækkere til danske kunder.

På det svenske marked er der også god afsætning på DOLLs produkter ligesom der er ved at komme gang i det finske marked – slutter Per Quist.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062