23948sdkhjf

En moderne skovløber med styrende aksler

De små danske skovveje stiller store krav til køretøjers evne til at komme frem. Vi har set nærmere på et interessant skov-vogntog fra Glamsbjerg

De små danske skovveje stiller store krav til køretøjers evne til at komme frem. Vi har set nærmere på et interessant skov-vogntog fra Glamsbjerg



Af Finn Bjerremand

De små skovveje i Danmark og landene syd for stiller store krav til at langtømmervognenes fremkommelighed, når der skal hentes tømmer i skovene.

Det er ikke helt som i vore nordlige nabolande Sverige og Finland, hvor alle tømmervogntog er omkring 23 – 24 meter lange, når de kører ud af skoven med læs.

Men kører man med decideret langtømmer, er det også nødvendigt med styrende aksler, for når man kommer op på en vis totallængde, er det simpelthen et lovkrav.

Samtidig er det selvsagt lettere at komme omkring med en sættevogn med styrende aksler. Der er også væsentligt mindre dæk-slitage, og det medfører jo et mindre brændstofforbrug.

Glamsbjerg Vognmandsforretning fik tidligere på året leveret et flot vogntog, bestående af en Volvo FH16 med den kraftige 660 hk motor, I-shiftgearkasse og tandembogie opbygget som trækker for skovkørsel, hvor udstyret også omfatter en Epsilon 25 tm skovkran.

Som tilhørende skovvogn fik Glamsbjerg Vognmandsforretning leveret en ny Logo skovtrailer fra DOLL i Oppenau.

”Hunde”

DOLL er en tysk producent af specialtrailere, hvor man har endog stor ekspertise i

udvikling og produktion af specialkøretøjer til tømmertransporter.

I Tyskland kører man med efterløbere, mens vi i Danmark kører med sættevogne.

DOLL kalder det selv for en sættevogn, hvilket jo synes overflødig efter dansk terminologi. Men det har jo en forklaring, som går ud på, at man i Tyskland stort set aldrig kan finde på at bygge en skovvogn som denne. I Tyskland har man i stedet en lang tradition for at anvende ”hunde”, der mere korrekt kaldes efterløbere.

Men det har ikke været lovligt at anvende efterløbere til typiske tømmertransporter i Danmark, med mindre der har været tale om meget store og tunge træstammer.

Godset forbinder

En efterløber, har jo ingen anden forbindelse til trækkeren end godset og så lige elkablerne og luftslangerne. Godset udgør ganske enkelt forbindelsen.

Desuden skal efterløberen også køre med en blokvognsplade i stedet for en traditionel nummerplade. Det kan både give en masse fordele og afstedkomme en del ulemper. Den danske sælger af DOLLs produkter, Per Quist, siger dog til Trans Inform, at han har fået en bekræftelse på, at denne type vogntog som bruges meget i Tyskland til langtømmer, fremover kan anvendes af danske vognmænd i Danmark.

Blot kræves det at fabrikkens forskrifter om læsning overholdes!

Måske vil det betyde en ændring i mønsteret for skovvogntype i fremtiden. Tyske skovvogntog, der anvender en efterløber, kører jo som regel retur med skovvognen lastet op på trækkeren, så man har et meget brændstoføkonomisk vogntog, der samtidig let kan køre ud til lastestedet i skoven.

Stabil skovvogn

Logo traileren er bygget som en stabil konstruktion med to hovedrammer med et udtræk på 5,43 m. og en treakslet hjulsektion i bagenden, hvor alle tre aksler er hydraulisk styrende. Udtrækket kan låses i forskellige positioner ved hjælp af luftstyrede membrancylindre. Akslerne er forsynet med to tvillingehjul på hver aksel og er hængt op med luftaffjedring, der takket være ECAS-systemet også kan give hjælp ved igangsætning. Det betyder, at man i en kort periode ved aktivering af en knap kan lægge vægt fra den forreste aksel på traileren over på trækkeren. Styresystemet virker ved normal kørsel ved, at en kile oppe ved kongetappen går ind i skrippen i sættevognsskamlen og derved følger trækkerens drejebevægelser, når trækkeren drejer i en eller anden vinkel i forhold til traileren.

Disse bevægelser overføres med hydraulik til bagakslerne, hvor det hydrauliske anlæg sørger for at styre alle tre aksler. Når man vælger at styre uafhængigt af trækkerens bevægelser, sørger en elektrisk pumpe på skovvognen for at forsyne det hydrauliske system med tryk, så man ved hjælp af et joystik kan styre akslerne.

Opbygning til tømmertransport

Opbygningen af traileren omfatter otte tværgående bjælker med lodretstående kæpstokke i hver side, som på den måde holder lasten på plads. Stokkene kan justeres i højden, så de kan tilpasses godset. Takket være det store antal bjælker med kæpstokke, er det muligt at anvende vognen til såvel transport af lange emner i store længder og kortere emner i op til fire forskellige stakke.

Skovvognen har ikke nogen regulær bund. Det er der nemlig ikke brug for, og den ville også bare udløse unødig egenvægt. I stedet er der lavet kraftige overdækninger hen over akselsektionernes skærme, så nedfaldende tømmerstykker ikke ødelægger skærmene over akslerne på skovløberen.

Tilsvarende er der lavet overdækninger mellem trækkerens aksler, så der ikke kiler sig træstykker fast mellem skærmene. I stedet glider eventuelle nedfaldende elementer blot ud til siden og ned på jorden.

Traileren er også forsynet med et forskydningssystem til de tre bagerste bjælker med kæpstokke. Et par hydrauliske cylindre klarer opgaven med at skubbe læsset bagud eller fremad, så man ved transport af korte træstokke altid kan læsse et stykke fremme på traileren og efterfølgende skubbe hele stakken bagud.

Som næsten et must, er Logotraileren også udstyret med centralsmøring, der jo er et godt udstyr, fordi man derved sikrer, at alle vigtige smøresteder bliver smurt til så ofte som det er nødvendigt.

Stolt af køretøjet

Køretøjet er yderst velfungerende, hvilket ikke mindst skyldes kombinationen af Volvo’en med den stor motor, I-shift gearkasse, tandemtræk samt den unikke skovvogn med hydraulisk styrende aksler.

Vognmand Jens Peder Pedersen siger da også: - Det er en bil som vi er stolte af.

Traileren var også udstillet på Transport 2007 i Herning i april måned, hvor den kunne ses af alle de besøgende.

DOLL LOGO tekniske data

Type 3-akslet-Schemel-Sattelauflieger A 341

Totalvægt 52.500 kg (Teknisk) ved alm. Registrering 40.000 kg

Aksellast (teknisk.) 3 x 12.000 kg (Teknisk) 3 x 8.000 kg ved almindelig registrering

Aksler : BPW Eco Plus 12 ton aksler

Kongetap 2” kongetap

Ophæng BPW luftaffjedring med ECAS og hjælpefunktion for igangsætning

Bremser 2S/2M ABS

Skammelbelastning 16.500 kg (teknisk18.000 kg)

Egenvægt 10.400 kg

Basislængde 10.700 mm (sammenskubbet)

Læssehøjde 1.640 mm

Bredde : 2.550 mm

Overhæng foran 845 mm

Overhæng i bag 800 mm

Skammelhøjde med læs 1.234 mm +/- 50 mm

Udtræk 5.430 mm

Akselafstand 2 x 1.800 mm

Styresystem Hydraulisk styring på alle tre aksler med to-kreds anlæg

Efterstyring Trailerens aksler kan styres med joystick

Hjulstørrelse Tvillingehjul med 275/70 R 22,5 (12 stk.)

Støtteben To Jost støtteben gør det muligt at koble traileren fra og så med læs

Centralsmøresystem Logo traileren er udstyret med centralsmøring

Opbygning Kæpstokke, der kan højdejusteres, på tværgående bjælker

Centralsmøresystem Logo traileren er udstyret med BEKA-MAX

centralsmøring

Opbygning 16 Stk. ExTe-firekantede kæpstokke Type 144, der

kan højdejusteres, på tværgående bjælker. Den nederste del er i stål mens overdelen er i alu.

Reservehjulsophæng: Der er et reservehjulsophæng

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094