Ny teknologi mod højresvingsulykker
DTL ser positivt på forsøg i Norddjurs Kommune med en ny opfindelse, der skal forebygge højresvingsulykker mellem lastbiler og cyklister
- Men vi bliver nødt til samtidig at advare om, at der stadig er en risiko for at ramme en cyklist, hvis chaufføren alene læser sig op ad den nye teknologi, siger projektchef i DTL, Niels Erik Nielsen.
Opfindelsen, som har fået navnet "See-mi", testes i første omgang på 300 cykler, der er blevet udstyret med en særlig chip. Når en cyklist nærmer sig et kryds, aktiverer chippen et specialdesignet lyssignal i chaufførens synshøjde. Signalet fortæller chaufføren, at der er cyklister til højre for eller foran lastbilen. Ifølge DTL undgår man bedst de alvorlige højresvingsulykker ved, at chaufføren bruger sine spejle.
- Chaufføren skal altid bruge sine spejle og stoppe, hvis der er den mindste tvivl om, at der kan være en cyklist i den blinde vinkel. Flere års forebyggende arbejde fra mange fronter lader til at have påvirket chaufførerne, som skal have stor ros for den flotte statistik på højresvingsulykker. I de sidste 15 måneder er to blevet dræbt i højresvingsulykker. Det er uden tvivl to for meget, men markant færre end tidligere. Lad os fortsætte den udvikling, siger Niels Erik Nielsen.