23948sdkhjf

Motorvej til Holstebro - hellere i går end i dag

Nu er det alvor. Holstebro vil være med på det store motorvejsnet og ser frem til at den nye transportminister kigger på sagen

Nu er det alvor. Holstebro vil være med på det store motorvejsnet og ser frem til at den nye transportminister kigger på sagen



Af Finn Bjerremand

Holstebro ser hellere, at motorvejsforbindelsen i form af rute 18 bliver ført igennem i dag end i morgen, så byen og hele området ikke bliver koblet af det store og betydningsfulde netværk.

Man hører ellers ofte såkaldte kloge hoveder i aviser, på radiokanaler og i TV udtale, at det ikke har nogen betydning, om man bor tæt på en motorvej. Dem der bor i korridoren fra Kolding op til Randers, for at tage et eksempel, ved dog hvor stor en betydning, det har med en effektiv infrastruktur.

At det hele på visse dele af E45 nærmest er ved at sande til på grund af den store trafikmængde, er så en helt anden sag.

Men for at vise at det er alvor, og at man ikke stiltiende vil sidde og se på, at motorvejen bare stopper lige uden for Herning, har man mobiliseret kræfterne i Holstebro. Og ikke nok det. For at levendegøre tanken har man sågar takket være nogle flinke sponsorer bygget en lille bid af en rigtig motorvej lige uden for det nordøstlige Holstebro, tæt på erhvervs- og udviklingsområdet Nupark, hvor mange nye virksomheder og organisationer, herunder også Nordvestjysk Erhvervsråd har hjemme.

Motorvejsgruppe

For at koordinere arbejdet med at få Holstebro med har man nedsat en såkaldt Motorvejsarbejdsgruppe, der består af John Bennett-Therkildsen fra B&O A/S, Bjarne From, Cheminova A/S, Ivan O. Bak, Vald. Birn A/S, Erik Møller De Bergske Blade, Bent Tilsted fra Tilsted Com, Hartmann Jensen fra Holstebro Industri- og Håndværkerforening, Lars Møller Holstebro Kommune samt John Thorsø fra Nordvestjysk Erhvervsråd.

Den lille fine bid motorvej fik dog ikke lov til at blive liggende ret længe. Visse myndigheder fik ondt et vist sted over den ultrakorte motorvej, og specielt skiltningen var man utilfreds med. Det hed sig vist, at der var nogen, som kunne forledes til at tro, at det var en rigtig motorvej, så det kunne give forvirring ved en rundkørsel lige i nærheden.

Argumenterne er i orden

Hos Nordvestjysk Erhvervsråd har man dog også et gennemarbejdet materiale som skal være med til at presse på overfor myndighederne for at få bygget motorvej både til og forbi Holstebro.

Skal man til Århus tager det alt for lang tid i dag Med en motorvejsforbindelse via Herning vil man, når hele rute 15 fra Herning og til Århus står færdig kunne gøre den tur på ca. en time og fem minutter.

I argumenterne hedder det også at Holstebro og Viborg, er de to eneste byer med mere end 30.000 indbyggere, som ikke har adgang direkte til en motorvej. Samtidig pointeres det også, at hele landsdelen omkring disse to byer, er den eneste landsdel, der ikke er fulgt med på motorvejsnettet.

Al erhvervsudvikling sker i dag langs motorvejsstrækninger og derfor er det nødvendigt at hele Midt- og Vestjylland kommer med på nettet. Dette mønster gentager sig også, når det gælder beskæftigelsen. Den øgede mobilitet og udviklingen af byer sker langs motorvejen.

Fortidens fremtidsplan

Allerede i 1991 så blev vejstandarden på den daværende rute 18 af Vejdirektoratet flere steder karakteriseret som ”langsom kørsel med standsninger og næsten ingen muligheder for overhaling, idet trafikmængden nærmer sig vejens kapacitet”. Fem år efter blev der så vedtaget en projekteringslov for en motorvejsforbindelse til Holstebro. Siden er der sådan set ikke sket mere.

I mellemtiden er trafikken mellem en af landsdelens byer Aulum og til Holstebro haft en vækst på 41 procent mellem 1995 og 2005. Ser man på hele strækningen mellem Herning og Holstebro, er væksten på 4,5 pct. årlig mod 1,7 pct. på landsplan. Samtidig har Herning fået løst sine udfordringer på infrastrukturen, og nu er det først og fremmest rute 18, der er en kæmpeudfordring - og som sætter mange trafikanter på en prøve fra det sted, hvor motorvejen slutter og helt op til Holstebro.

De mange rundkørsler og blandingen af lokal trafik, landbrugskøretøjer m.v. giver ofte store klumper i trafikken, et forhold som mange chauffører og vognmænd kan tale med om. Mange oplever strækningen som en prøvelsernes vej.

Hele området oplever jo en stor vækst i landbrugssektoren, hvor produktionen af landbrugsprodukter stiger meget.

Området er overrepræsenteret inden for produktionserhverv, især inden for fødevareområdet og har en position som industricenter med en årlig produktionsværdi på 50 mia.kr. – heraf 12,5 mia. kr. fra fødevareindustrien. 14 procent af den samlede industriproduktion sker i netop Midt- og Vestjylland - et område med ca. 8. pct. af befolkningen.

Det haster

Det giver mange flere landevejstransporter og dermed mere trafik på bl.a. rute 18. Derfor haster det med at få bygget motorvej helt til Holstebro.

En anden udfordring er modulvogntogene, som man også vil have mulighed for at kunne anvende i transportsektoren i Holstebro-området.

Hvis der ikke sker en udbygning af den nuværende rute 18 til motortrafikvej eller motorvej er det nok ikke sandsynligt, at Holstebro vil være at finde på supervejnettet, hvor modulvogntogene må rulle frit.

Kommende brugerne er utålmodige

- Selvfølgelig skal vi have en motorvej til Holstebro, mener et par af de kommende brugere af den efterlyste trafikløsning, som bl.a. oplever de mange nuværende rundkørsel som regulære stopklodser

Vognmand Ove Nordskov Jensen, der er indehaver af Tvis Vognmandsforretning A/S, som ligger lige klods op ad rute 18 ved Aulum siger: - Bilmængden hober sig op og alle de chikaner, helleanlæg og rundkørsler der er etableret på den nuværende rute 18 har reduceret mængden af køretøjer, der kan passere med ca. 25 procent. Rundkørslerne her er rene og skære stopklodser, som ikke hjælper til med at afvikle trafikken.

- Derfor er det vigtigere end nogensinde at vi får åbnet op for en udbygning af den eksisterende rute 18 eller bygning af en ny motorvej, så trafikken kan glide bedre. Men at bygge mere om på den eksisterende rute er vel bare at kaste gode penge efter en dårlig nødløsning. Vi holder ofte i lange køer på sidevejene for at komme ud på 18’ om morgenen. Når man så tager chancen og kører ud, så er det ofte med livet som indsats, siger han.

Enorm brændstofbesparelse

- Vi har nu fået et glimrende vejsystem omkring Herning. Det afskærer til gengæld området nord for Herning, når det gælder udvikling, vækst og rekruttering af personale. Skal vi følge med og holde den samme gejst omkring virksomhederne og få folk hertil, så er det helt afgørende, at vi snart får byget en motorvej, Ove Nordskov Jensen.

Her tænker han også på modulvogntogene - For hvad bliver forudsætningerne for hvor de må køre. Der er jo nogen som tror, at de ikke kan køre uden for motorvejene. Men får vi ikke nogen motorvej, risikerer man at området her oppe bliver afskåret og vi taber konkurrenceevne. Kig nede ved Trekantområdet, ja faktisk fra man passerer Lillebæltsbroen fra Fynssiden og helt op på den anden side af Horsens, der er der ingen problemer med at få transporteret varer eller at rekruttere personale, påpeger han.

- Det er alfa og omega, at der bliver gjort noget ved det. Det er mere end i 11. time, faktisk burde den jo stå færdig nu, men der er hverken truffet beslutning eller sat byggeri i gang, mener han.

Køber straks

- Og det er uden betydning om vi skal betale for at køre vejen. Skulle man sætte motorvejen på aktier, køber vi med det samme, slår Ove Nordskov fast.

Motorvejen fra Arnborg til nord for Herning har betydet en tidsbesparelse på ca. 10 til 12 minutter – men nok så vigtig så er brændstofforbruget på de tunge vogntog faldet med ca. 25 procent på den samme strækning.

Hvis man som nu kan holde en fast hastighed uden at skulle stoppe og geare op, er det langt mere brændstoføkonomisk, end når man skal igennem en masse rundkørsler, understreger den nordvestjyske vognmand.

”Chikanerne” æder

Hos Dansk Bio Transport A/S i Holstebro, der har en stor flåde af lastvogne, siger direktør Ejnar Kristensen

- For vores vedkommende vil det være fint med en motorvej til Holstebro. Det vil være meget fordelagtigt for os. Direktøren understreger også at det er hårdt for lastvognstogene, når de dagligt bliver presset gennem ”chikanerne” på den nuværende rute 18 mellem Herning og Holstebro.

Med chikanerne mener han de meget snævre rundkørsler, der er blevet etableret de seneste år.

- Det gør ligefrem ondt, hver gang man kører gennem en sådan chikane, det æder dæk og koster brændstof, og i dagens forretningsverden er det måske netop de 300 meter mere, man kan køre på en liter brændstof med et vogntog, når en af det tre aksler kan hæves, som det kan på et tomt vogntog, der gør forskellen. Det er marginalerne du vinder på i dag – siger Ejnar Kristensen.

Ønskesedlen

Ejnar Kristensen har da også to andre ønsker på sin liste, nemlig at der kommer bedre forbindelser på tværs.

- Vi har mange vogne, som kører i Randers-området, og der er ingen forbindelser den vej over.

Det andet ønske er, at man fører en ny motorvejsstrækning op fra Kolding vest om Vejle som skal ramme den nye rute 18 syd for Give.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11