2008 bliver et år i transportens tegn
Der bliver kamp til stregen om de mange milliarder, der skal til for at sikre samfundets effektivitet på længere sigt. Det starter allerede lige efter nytår – men transporten er klar. Det handler ikke mindst om produktiviteten – og om velfærden.
Samtidig med, at der tales mere om transport og infrastruktur end nogensinde før og behovet for løsninger erkendes flere og flere steder, stiger de beløb hastigt, som skal til for at sikre fremtiden.
Ingen har sat præcise cifre på de milliardbeløb, som er nødvendige over en årrække for at få den danske infrastruktur - og hermed grundlagt for den nødvendige godstransport - til at leve op til fremtidens krav, men tallet bliver, så stort, at alle aktører i dansk godstransport er enige om, at det nu er på høje tid at komme i gang
Derfor ventes infrastrukturkommissionens færdige udspil i januar 2008 med stor spænding. I dag er trængselsproblemerne så synlige, at ingen kan sidde dem overhørig. Direktør Michael Svane HTS, vurderer at de medfører et produktivitets-tab for transportbranchen på omkring 10 procent og DTL-direktør Erik Østergaard har fremhævet, at der vil kunne frigøres mange milliarder hvert eneste år til velfærd, hvis den store spildtid på vejnettet og i togene kunne reduceres via kloge og målrettede investeringer.
Derfor ser de begge hen til såvel infrastrukturkommissionens endelig rapport, som regeringens bebudede handlingsplan frem til 2015, som kommer sidst i 2008.
Problemerne er store, investerings-behovet vil være massivt, men de langsigtede følger af at lade stå til i en tid med så stærkt voksende transport vil være uoverskuelige. Derfor er der brug for et ny ”regime” i dansk infrastruktur-tænkning.
Derfor er transportorganisationerne da også godt tilfreds med, at regeringsprogrammet fra start lægger op til handling.
Positivt klimaHele diskussionsmiljøet omkring behovet for trafikmæssig handling er positivt i øjeblikket og forventningen, at der skal smedes mens jernet er varmt. Men ingen venter, at der bliver nemt. Transportbranchen skal være klædt godt på med argumenter for at fastholde den folkelige og politiske interesse for investeringerne.
Ingen er nemlig tvivl om, at der fra alle sider kommer pres på statskassen i 2008. Her kommer f.eks. de offentligt ansattes overenskomstforhandlinger ind i billedet med opskruede forventninger til lønfest.
Samtidig har OECD ligesom nationalbanken og andre økonomiske instanser være ude med advarsler til Danmark om ikke at gå for vidt: Den gode økonomi er ingen selvfølge og der er grænser for hvor meget det offentlige kan give ud.
De samfundsøkonomiske udfordringer bliver heller ikke mindre, af den økonomiske uro i kølvandet på problemerne på det amerikanske boligmarked, som forplanter sig hertil.
Det stiller ekstra krav til transportverdenen om at kunne vise alvoren i ønskerne om investeringer ligesom man må den anden side må være i politisk forsvarsposition over for nye afgiftsmæssige byrder på erhvervet.
DLT ser med alvor på afgiftsniveauet i forhold til transporterhvervet og advarer om følgerne af de omtalte mulige, øgede energiafgifter:
- De vil ramme transporterhvervet særligt hårdt. Transporterhvervet skal nemlig i forvejen betale 1,8 mia. kr. mere i dieselafgifter indtil 2015 som følge af regeringens skattepakke i efteråret 2007, påpeger Erik Østergaard.
Og Michael Svane advarer mod yderligere produktions-hæmmende regler, så som køre-hviletidsbestemmelserne. Også de koster et tab på 10 procent af produktiviteten, et tal, som man også er nået frem til i Tyskland.
Tysk enegangTysklands enegang på cabotage-området udgør et selvstædigt problem, som der også må tages hånd om straks fra det nye års begyndelse: Ellers vil det betyde en voldsom forringelse af vognmandserhvervets situation.
Samtidig er retssikkerheden for vognmandserhvervet et andet område, hvor der kommer til at slå gnister i 2008. Branchen vil ikke finde sig i at blive kørt baglæns i forhold til retssamfundet, som der har været alvorlige tendenser til ikke mindst i sager om køre-hviletid.
Udfordringerne er store, men samtidig vurderer organisationerne, at transportbranchens overlevelses-kraft er så velviklet, at udfordringerne kan mødes med oprejst pande i 2008.