Thermo King er med på miljøbølgen
Kølemaskinerne holder trit med lastvognene på vejen mod et bedre miljø
Af Finn Bjerremand
Nu følger Thermo King efter hele lastvognsindustrien på miljø-området med tre serier af nye grønne kølemaskiner. der forleden blev vist for transportpressen ved et større arrangement i Amsterdam.
Hovedbudskabet fra den store kølekoncern er først og fremmest, at det drejer sig om at spare brændstof.
Når brændstofforbruget bliver reduceret, reducerer man samtidig udledning af miljøskadelige stoffer. Diesel er nu også blevet så kostbar en post på driftsbudgettet, at virksomhederne kan se klare fordele ved at investere i brændstoføkonomiske kølemaskiner.
Samtidig begynder der også at komme alternative brændstoffer på markedet. Det er kølemaskine-producenterne også nødt til at forholde sig til. Det er da også netop tiltag som mindre støj, brændstoføkonomisk drift og mindre udslip, samt højere effektivitet, der er det gennemgående tema på de nye SLX Gren Tech maskiner fra Thermo King.
Dieselmotoren i SLX er Thermo Kings nye Green Tech motor, som generelt reducerer udledningen af dieselpartikler med ca. 35 procent i forhold til nuværende motorer.
For kølemaskiner gælder EU’s Stage IIIa der trådte i kraft den første januar år og som svarer til lastbilernes Euro 4 og 5. Thermo Kings nye Green Tech motor har en reduktion i udledning af dieselpartikler der er ca. 55 pct. lavere end det som er grænseværdien i EU’s stage IIIa.
Fyldt med nyhederDen helt ny generation af kølemaskiner produceres i tre versioner: SLX 100, SLX 200 og SLX 400, og i følge Thermo King er brændstofforbruget i den nye SLX generation ca. 20 procent mindre end i den nuværende SL-serie.
Det er dog ikke bare brændstofforbruget der er blevet formindsket. De nye maskiner er fyldt med nyheder, som vil være med til at gøre det nemmere for chaufførerne. Sidegevinsten er at transportudøverne samtidig kan føle sig mere sikre på at godset holder den rette temperatur under transporten.
Thermo King koncernen har udviklet den nye serie, så der kan køres meget længere mellem serviceintervallerne. Det er blandt andet sket ved at nedsætte maskinernes arbejdshastighed, og samtidig har en stigende effektivitet medført at maskinerne ikke behøver at køre så meget. Det betyder mindre slitage.
Længere serviceintervallerDet er med til at forlænge tidsperioderne mellem serviceintervallerne, der nu er oppe på 3000 timer eller 24 måneder for eksempelvis olieskift. Også garantien udvides således at alle SLX kølemaskiner bliver leveret med fuld 24 måneders garanti.
For chauffører, der kører internationalt, er det meget lavere støjniveau nok noget som vil blive påskønnet særdeles meget.
Ved arrangementet i Amsterdam, havde Thermo King stillet to køletrailere op uden for. Den ene var udstyret med en ny SLX Gren Tech maskine og den anden med en af de nuværende SLmaskine.
Der kunne man se og fornemme den store forskel i støjniveauet. Skal en chauffør tilbringe en elleve timers pause i førerhuset foran en snurrende kølemaskine en varm sommerdag, vil det ganske sikkert være noget der vil kunne mærkes. Ved anvendelse af eldrift er støjen reduceret med 15 procent, ved dieseldrift og lav hastighed ligger reduktionen på 53 pct. og ved dieseldrift med høj hastighed er den på hele 60 pct.
Styrer selv kølingenProgrammeringen af kølemaskinen er også blevet forbedret. Kontroldisplayet på styreenheden er meget let at læse og skriver alle sprog, så selv en østeuropæisk chauffør, der ikke taler nogen af de store sprog, kan kommunikere med en ny SLXmaskine.
Systemet finder også selv ud af hvordan afkølingen skal finde sted, så godset ikke skades med en hård nedkøling ved forsmækken lige bag kølemaskinen.
Temperaturen fastholdes også, så eventuelle uvedkomne ikke kan slukke for kølemaskinen, mens chaufføren sover eller måske er inde og spise.
Alle SLX-maskiner er også udstyret med el-stik og en elmotor, så de kan køre på el hvis køletraileren står stille og der er el til rådighed. Det er jo nærmest lydløst. Som ekstraudstyr kan man få både en brændstofmåler og et stort temperaturdisplay, der monteres på venstre køletrailerens venstre forhjørne. Med det kan chaufføren hele tiden se henholdsvis brændstofniveauet på køletraileren og temperaturen i kassen i sit sidespejl.
For at sikre brændstoffet har Thermo King også udviklet en ny brændstoftank, der er lavet af hård plast. Den vejer minimalt, har en god holdbarhed og har påfyldningsstudser på begge sider og har en kapacitet på 230 liter. Til med er den nye tank så en af markedets få tanke, der reelt er godkendt til biodiesel.
FlådestyringAlle de nye maskiner kan også tilkobles et flådestyringssystem, hvor man fra enhver computer, der har forbindelse til Internettet, ved brug af de nødvendige koder, har mulighed for at følge hele transportforløbet. Det betyder at man også kan holde styr på temperaturen og samtidig fjernstyre kølemaskinen, så der ikke sker noget forkert, hvis chaufføren skulle være kommet til at lave en fejlbetjening. SLX-serien skal produceres på Thermo Kings fabriksanlæg i Galway, som ligger på Irlands vestkyst.
Inden introduktionen har de nye SLX kølemaskiner været ude i hårde feltprøver i både Finlands vinterkulde og varmen nede i Dubais varme. Hos Thermo King forventer man at de første nye SLX anlæg vil kunne leveres omkring sommerferien næste år.