Rederiet Clipper køber op
Det international rederi Clipper, der har hovedkvarter i København fortsætter sin danske satsning. Således har rederiet købt Scandlines Sydfynske A/S samt aktierne i Mols-Linien fra Scandlines Danmark.
Scandlines Danmark A/S indgik forleden aftale om at sælge sin 30 procents aktieandel i Mols-Linien A/S og 100 procent af Scandlines Sydfynske A/S til selskaber kontrolleret af Clipper Group A/S.
Salget forventes at blive endeligt gennemført primo januar 2008.
Som en integreret del af den samlede købesum er prisen for Scandlines’ 850.002 aktier i Mols-Linien aftalt til 68,5 millioner euro, hvilket svarer til 600,7 kr. pr. aktie.
John Steen-Mikkelsen, administrerende direktør i Scandlines, udtaler:
- Scandlines’ fremtidige fokus vil primært være på international trafik, og vi vurderer derfor, at de danske indenrigsruter ikke er strategisk vigtige for Scandlines. Vi har derfor indgået aftale om at sælge Sydfynske og vores aktiepost i Mols-Linien til Clipper. Vi er ikke de bedste langsigtede ejere af indenrigsruterne.
Energisk rederi- Vi har fundet en god løsning for Sydfynske og selskabets medarbejdere. Clipper er et energisk og finansielt velfunderet rederi med danske rødder, der har en ambition om at ekspandere inden for færgedrift. Det er derfor vores vurdering, at Clipper er en god ny ejer af Sydfynske.
- I forbindelse med forhandlingerne med Clipper har medarbejderne i Sydfynske været højt
prioriteret. Vi har især lagt vægt på den aftale, som vores ejere indgik med Transport- og
Energiministeriet og Deutsche Bahn AG ved købet af Scandlines AG tidligere i år, hvor der blev givet en garanti til medarbejderne indtil 31. december 2010. Det har været vigtigt for Scandlines at give medarbejderne denne fortsatte sikkerhed, og Clipper har accepteret, at denne garanti er uændret, siger han.
Dansk satsningClipper er en førende international shipping-virksomhed med kommercielt hovedkontor i København. Clipper kontrollerer en moderne flåde på ca. 250 skibe designet til forskellige typer last. Kerneforretningsenhederne ligger i dag indenfor transport af massegods i handysize, handymax og panamax segmenterne, transport af flydende kemikalier samt olie- og bio-produkter samt drift af en større flåde af ”projektskibe”, som kan håndtere/transportere tunge og/eller store enheder som f.eks, vindmøller. Derudover har Clipper investeringer i en række VLCC’er, krydstogtskibe, roll on-/roll off-skibe og køleskibe.
FærgeruterClipper har tidligere i 2007 indgået et samarbejde med Bornholmstrafikken A/S vedrørende ruten mellem Sælvig (Samsø) og Hou (Jylland) - en rute, der blev vundet i udbud. Fra d 1. oktober 2008 vil ruten blive drevet af det fællesejede rederi Nordic Ferry Services A/S.
Direktør Jan Meinertz, Clipper fastslår, at strategien er dannelsen af et større dansk indenrigs færgerederi ved at samle eksisterende selskaber og ruter i en fælles operation
- Det vil kunne medføre værdifuld synergi, som bl.a. kan muliggøre fornyelse af den nu generelt ældre flåde og dermed mere interessante arbejdsforhold for de ansatte og derigennem bedre service for vore kunder.
- Købet er et skridt i den rigtige retning for os med henblik på at realisere vores strategi for danske indenrigsfærger, og vi ser frem til at drive alle de ruter, som på nuværende tidspunkt drives af Sydfynske.
Derimod har Jan Meinertz offentligt afvist rygterne om, at Clipper ønskede at købe rederiet Torm.
- Vi har ingen specifikke strategiske planer om køb af D/S Torm. Vi er selvfølgelig opmærksomme på, hvad der sker på markedet og åbne for muligheder, men der er ikke nogen pile i nogen som helst retning i den sammenhæng, har han fastslået overfor nyhedsbureauet Direkt.