23948sdkhjf

Outsourcing er insourcing

De danske rederiers store ønske om at markere København som en af verdens søfarts-metropoler fik atter næring, da Trade Winds store outsourcing-konference blev afholdt i byen midt i november. I oktober var det et stort internationalt IMO-møde, som blev holdt i København.

De danske rederiers store ønske om at markere København som en af verdens søfarts-metropoler fik atter næring, da Trade Winds store outsourcing-konference blev afholdt i byen midt i november. I oktober var det et stort internationalt IMO-møde, som blev holdt i København.



Erhvervsminister Bendt Bendtsen var i sit indlæg på konferencen på hotel D’Angleterre i København inde på sin ambitiøse vision om Danmark som førende skibsfartsnation i Europa og understregede regeringens vilje til fortsat at prioritere søfarten højt. Det skete med stikordene ”Tax, Talent, Technology”, hvor ministeren fremhævede regeringens indsats for at tilpasse tonnage-skatten til de internationale forhold, ligesom han nævnte initiativerne inden for rekruttering og uddannelse og den kommende satsning på strategisk forskning på det maritime område i samarbejde med hele det blå Danmark.

I øvrigt benyttede Bent Bendtsen lejligheden til at slå et slag for miljøet. Han understregede, skibsfart er en særdeles miljøvenlig transportform, men at meget kan gøre for at effektivisere yderligere bl.a. i form af ny teknologi.

- Og så må alle støtte op om IMOs indsats for at forbedre skibsfartens miljøforhold. Ellers vil vi opleve, at andre tager over, og det er bestemt ikke i søfartens interesse, fastslog Bendt Bendtsen.

Samme sag

Ministerens initiativer blev påskønnet af formanden for Danmarks Rederiforening, Lauritzen-direktør Torben Janholt, som understregede, at København og dermed Danmark tiltrækker stadig flere skibsfarts-virksomheder. Han sendte samtidig et markant budskab:

Outsourcing og insourcing er to sider af samme sag.

- Outsourcing ét sted er lig med insourcing et andet sted, og at det ikke kun behøver dreje sig om lavtlønnet arbejde er dansk skibsfart et bevis på. Her insources i stor stil ikke mindst operatør-opgaver af fremmed tonnage som følge af dansk knowhow og ekspertise, fremhævede han og undlod ikke at nævne, at valutaindtjeningen fra den danske handelsflåde i dag svarer til Danmarks overskud på betalingsbalancen.

Torben Janholt var ikke i tvivl om, hvorfor det lykkedes for danske rederier og tiltrække – insource – så megen fremmed tonnage både i form af skibe og andre opgaver bl.a. via pool konceptet: - Skibene klarer sig bedre med dansk ekspertise.

Heri ligger også en viden-deling, som kan komme såvel insourceren som outsourceren til gode.

Ekstrem outsourcing

I takt med, at skibsfarten bliver mere og mere specialiseret stiger også brugen af ekspertise, hvad enten det er skibsmanagement, kommerciel, finansiel, juridisk eller andre former for kompetence, der er brug for. Her kommer de såkaldte maritime clusters eller klynger ind i billede. Danmark er i fuld gang med at etablere og udvikle sig som cluster, hvor verdens skibsfart kan hente know-how og effektive løsninger.

Outsourcing kan jo omfatte alle grader lige fra at hyre en vinduespudser til at lægge nærmest hele rederiet ud til eksterne serviceleverandører

I den forstand blev rederiet Nordic Tankers A/S fra Holstebro nævnt som måske verdens mest outsourcede rederi. Selskabet har i dag otte store skibe i vandet og tre i ordre – og staben udgøres af direktør Flemming K. Sørensen og hans meddirektør. To mand.

- Man behøver ikke være stor for at outsource massivt, siger han, og nævner, at det ikke kun er de kommercielle og tekniske funktioner, der er flyttet ud af huset. Det gælder også administrative funktioner som bogholderi og finansfunktionen.

Nordic Tankers startede i 1984 og har på det seneste redet med på skibsfarten fremgangsbølge i kraft af både en meget stor gruppe investorer og en veltilrettelagt udvikling.

Flemming K. Sørensen vedgår, at det kræver en særlig god kommunikation med leverandørerne og nøje opfølgning at outsource så ekstremt. Til gengæld er han ikke bange for at outsource opgaver også til konkurrenter.

I øvrigt overvejer Nordic Tankers at flytte til København for at være i et maritimt centrum, og måske skal staben fordobles – udsigterne er stadig fine – til fire mand.

Det fremgik at konferencen, at det lagt fra er alle outsourcing-projekter, der er vellykkede trods alle forberedelser. Ca. 50 procent af projekterne på verdensplan lever ikke op til forventningerne, fremgår det af en konsulent-rapport fra McKinsey.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109