23948sdkhjf

Op ad bakke

Institut for Maritim Forskning åbner til januar dørene for hold 2 på masteruddannelsen i Transport & Maritim Management

Institut for Maritim Forskning åbner til januar dørene for hold 2 på masteruddannelsen i Transport & Maritim Management



Af Lars Lassen

Syddansk Universitets Institut for Maritim Forskning og Innovation i Esbjerg er endelig parat til at starte undervisningen af et nyt hold studerende på den 2-årige masteruddannelse i Transport & Maritim Management.

Det har nemlig knebet med at finde tilstrækkeligt med interesserede og kvalificerede ansøgere til den forholdsvis nye og lidt ubeskrevne videreuddannelse på højt niveau til erhvervsaktive i transportbranchen.

- Vi kan nu se, at vi kommer i mål med det fornødne antal elever, så vi kan gå i gang med undervisningen i slutningen af januar. På sigt skal vi have hold på 15-20 mand. Det når vi så ikke i denne gang, men vi forventer at kunne starte med et hold på 8-10 mand i januar. Det er nok i denne omgang, siger instituttets leder Kristen D. Nedergaard.

Han påpeger, at det nuværende hold – der er det første på uddannelsen - ikke er meget større og det er en holdstørrelse, der fungerer rigtigt godt – også rent pædagogisk.

- Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er op ad bakke, at starte nye uddannelser op. Det tager lidt tid før de gode historier begynder at dukke op. Altså at færdiguddannede viser, hvad de kan rundt omkring ude i erhvervslivet. Det er vores studerendes historier, der skal sælge uddannelsen på længere sigt, fortæller Kristen D. Nedergaard.

Sidste udkald

Det er endnu muligt at tilmelde sig det nye hold, da ansøgningsfristen løber til 15. december. Egentlig skulle hold 2 allerede være startet i september, men da var der ikke ansøgere nok til deltidsuddannelsen, der betales af arbejdsgiveren.

- Det skal lykkedes denne her gang, hvis uddannelsen skal blive noget. Vi syntes selv vi har sammensat en rigtig god uddannelse. Derfor har vi også lagt os ekstra meget i selen, for at få hold nummer to stablet på benene. Alle dem der startede på hold 1 er – bortset fra en enkelt, der fik tilbudt et ønskejob i udlandet – stadig med. Det viser at vi har fat i det rigtige i forhold til vores målgruppe, siger Kristen D. Nedergaard..

Det første hold, der har siddet på skolebænken i en stor del af deres fritid i knap halvandet år, skal afslutte deres masteruddannelse til sommer.

De starter på deres masterafhandling i januar. Den har de 4-5 måneder til at få færdig og så skal de til eksamen og forsvare deres opgave til juni. En vigtig milepæl på den stadig meget unge masteruddannelse i Transport og Maritim Management, fordi det første hold færdige masterkandidater bliver dem, der viser hvad de – og dermed uddannelsen – kan.

Transport først

Selv om maritim transport er i centrum i uddannelsen, så er mastergraden åben for alle i transportbranchen, der har en mellemlang brancheuddannelse i bagagen sammen med en solid erhvervserfaring, der ruster den studerede til springet til akademisk niveau.

- Det er derfor uddannelsen hedder ’transport og maritim management’. Vi er åbne for studerende fra hele transportsektoren, men der vil nok være en vis maritim toning i gennem uddannelsen. Men de problemstillinger vi tager op og de redskaber vi giver de studerende er i virkeligheden generelle og kan anvendes i hele transportbranchen. Det gælder også for det hold vi har kørende nu – de kommer også ret bredt fra det man kalder ’Det blå Danmark’ og her er der mange, som beskæftiger sig med transport i bred forstand, fortæller Kristen D. Nedergaard.

Nødvendig opkvalificering

Der er hård kamp om de potentielle master-studerende mellem de forskellige videregående uddannelsesinstitutioner.

- Der bliver jo udbudt rigtigt mange nye spændende masteruddannelser rundt omkring i øjeblikket, så der er mange om buddet. Men det er jo kun godt med lidt konkurrence. Der er jo meget konkurrence om arbejdskraft og medarbejdere. Men det er en stor udfordring, at finde interesserede og kvalificerede ansøgere, selv om man godt ved, at det er nødvendigt med videreuddannelse. For få år siden var det almindeligt at tro, at vi her i Vesten skulle klare os på viden og så kunne vi overlade alt det andet til asiaterne og de andre. Men de har jo for længst indset, at viden er vejen frem. Så uddannelse og opkvalificering er i dag lige så meget et spørgsmål om at hænge på, som det er et spørgsmål om at være foran, siger Kristen D. Nedergaard.

Teori og praksis

En af de studerende på hold 1, Anders Arfelt, BIMCO, har tidligere i Transport-Tidende fremhævet blandingen af teori og praksis, som masteruddannelsens stærkeste sider.

- Det satte vi fra starten som et klart mål for uddannelsen og det er noget vores studerende er rigtigt glade for. Dels fordi de kan gå hjem og afprøve teorien i praksis hjemme på deres egen arbejdsplads, men også fordi vi via virksomhedsbesøg giver dem indblik i, hvordan markante aktører på markedet agerer og håndterer forskellige udfordringer, siger Kristen D. Nedergaard.

Virksomhedsbesøgene har været en positiv overraskelse på flere niveauer. Både fordi de virksomheder, der gæstes har taget opgaven meget seriøst og har udvist stor åbenhed om både succeser og fiaskoer, men også fordi den dialog der opstår mellem både studerende, virksomhederne og Institut for Maritim Forskning og Innovation, gavner alle tre parter.

Dialog

- Det handler ikke bare om, at virksomhederne ønsker at profilere sig selv over for rekrutteringsemner. De får en dialog med engagerede folk, som stiller en masse kvalificerede spørgsmål til, hvad de gør og hvorfor de gør, som de gør. Det er også en lejlighed til at se lidt på sig selv. Så har vi også som institut benyttet lejligheden til at præsentere, hvad vi laver og få en dialog om vi kunne lave noget forskning eller udviklingsprojekter sammen. Så det er også en måde at komme i kontakt med virksomhederne, slutter Kristen D. Nedergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094