23948sdkhjf

Stralis - en lykkelig fornyelse

En aktuel testkørsel på dansk grund understreger klart, at IVECO Stralis har fået et kvalitetsløft på førermiljøet

En aktuel testkørsel på dansk grund understreger klart, at IVECO Stralis har fået et kvalitetsløft på førermiljøet



Af Finn Bjerremand

Det er lidt over et halvt år siden, Iveco lancerede deres nye Stralis for offentligheden. Ved præsentationen, der dengang fandt sted i omegnen af Rom, var det muligt at prøvekøre toakslede trækkere med standardtrailere i 40 tons kombinationer.

Nu har jeg haft lejlighed til at testkøre en mere dansk eller nordisk version, en treakslet Stralis Active Space af typen AS440S50TX/P med 13 liter Cursor motor i den ”mindste” udgave på 500 hk tilkoblet en treakslet trailer.

Testkørsel fandt sted i Jylland, hvor jeg kørte ruten fra Fredericia til Kolding ad motorvej, ad landevej op til Bredsten og videre vestpå til Billund. Herfra videre op til Karlskov rundkørslen og ad den nye motortrafikvej på rute 30 til Riis, hvorfra turen gik op til Herning og ad motorvejen ud til Bording.

Herefter fulgte jeg rute 13 tilbage til Iveco i Vejle. En meget varieret strækning, der omfatter en del motorvej, motortrafikvej, hovedlandevej samt kørsel i byområder. Ruten er desuden afvekslende med både flade og bakkede strækninger.

Som jeg skrev ved lanceringen tidligere på året, er der tale om en lykkelig fornyelse af Iveco Stralis, og det indtryk kan jeg kun fastholde.

De mange små forbedringer, der først og fremmest er sket inde i førerhuset, har skabt et langt højere fører- og komfortniveau. Forbedringerne er ikke mindst sket takket være brugerundersøgelser, som har afdækket forskellige behov og ønsker fra såvel chauffører som vognmænd.

Fra godt til supergodt

Den største forbedring er uden sidestykke den lille forlængelse af førerhuset. Selv om der blot er tale om ni centimeter, har det alligevel skabt mulighed for et bedre førermiljø.

Sammen med hævningen af taget, er Iveco Stralis Cube, som den største version kaldes, nu blevet næsten to kubikmeter større i førerhuset set i forhold til den tidligere Stralis-serie.

Det har givet mere luft til chaufføren og har dermed løftet hele førerniveauet fra godt til supergodt.

Af ændringer, som jeg mener især bør nævnes, er bl.a. det nye interiør, som er ændret fra at være plasticagtigt til et mere gedigent look. Hele førerhusets top indvendig er blevet pænt beklædt. Skabene over forruden er blevet større, og der er nu gascylindre på lågerne, så de er lettere at åbne og lukke. Endelig er der også kommet lys i skabene, så man lettere kan se, hvad der gemmer sig bag lågerne.

Den underste køje kan leveres som en almindelig gennemgående køje eller som kontorversionen, der er delt i sektioner, hvor man kan slå den midterste sektion op, og så har man et bord på undersiden som lige kan vippes ned til vandret.

På den måde har man et bord, hvor der kan sidde to personer – en ved hver side. Desuden kan man få leveret Stralis med et passagersæde, som kan drejes halvfems grader, så der kan sidde en tredje person, lige som der i en snæver vending også vil kunne side én i førersædet.

God førerplads

Testvognen er udstyret med denne løsning som jeg helt klart selv ville foretrække, hvis jeg skulle vælge. Stralis har nemlig en stor og god overkøje, som kan anvendes, når man skal sove. Den er i øvrigt integreret i bagvæggen når den er vippet op.

Bagsiden af underkøjen er beklædt med en plasticoverflade, der er nem at holde ren, og som passer til det øvrige interiør. I forbindelse med forøgelsen af førerhuset blev der introduceret nye køjer, hvor der er rigtig lamelbund.

Skal man op i overkøjen er der en smart stige, som let kan foldes ned. Den sikrer en god adgang til den øverste køje for alle størrelser af chauffører. Sæderne er i top i Stralis, og hele førerpladsen er rigtig god.

Flot løsning

Jeg har altid syntes at Iveco Stralis har et meget flot cockpit med blå farve i det midterste kontroldisplay, og det er stadig en flot løsning.

Udefra kan man i begge sider komme til de skabe, der er under den nederste køje. Såvel skabene som lågerne har en fornuftig størrelse. Har man behov for mere skabsplads uden for, kan man bestille yderligere to skabe til montering i den nederste del af førerhuset under den bagerste del af førerhuset.

Spejlene er gode store og giver en god sigt på siden af vognen. Testvognen var også udstyret med et frontkamera, der er en god løsning, hvor man på en skærm inde ved førerpladsen kan se, hvad der sker lige nede foran vognen og rundt om højre hjørne. De nye solskærme indvendig i førerhuset sænkes eller hæves elektrisk med en knap på instrumentbrættet. En god løsning, der sikrer at man hurtigt kan få skygget for solen eller få hejst gardinet op, uden at man under kørslen skal have hånden ret langt væk fra rattet.

Det eneste minus ved vognens førerhus er faktisk de gammeldags sprosser i dørenes sidevinduer som Iveco sammen med DAF er de eneste der stadig anvender. Det er et levn fra fortiden, som ikke hører hjemme i en moderne lastvogn i dag

Vi må håbe, at Iveco ved det næste førerhusløft får lavet en løsning uden disse sprosser, som alt andet lige er med til at forringe udsynet til siderne, specielt i kombination med spejlene i højre side.

Arbejdsom EURO 5 motor

Testvognen er udstyret med en motor i det nye storsegment – klassen mellem 480 og 540 hk – det er i dette segment, at det store salg uden tvivl være i de kommende år. En moderne Cursor 13 motor på 12,88 liters slagvolumen udstyret med overliggende knastaksel og VGT turbo (Ivecos variable turboladning), der nu også er blevet introduceret på Scanias nye 13 liters motorserie. Dertil kommer indsprøjtningssystem med enhedsinjektorer og EDC. For at klare EURO 5 normen, er Iveco Stralis forsynet med en SCR-katalysator, som ved hjælp af produktet AdBlue sørger for at efterbehandle udstødningen og dermed pacificere NOxerne.

Motorens effekt er på 500 hk/ 368 kW, og den har et drejningsmoment på 2300 Nm, der nok så interessant afleveres allerede ved 1000 omdrejninger i minuttet. Derved har man en sej og arbejdsom motor, der kan køre med lave omdrejninger.

Som tilsatsbremse er ITB (Ivecos Turbo Brake) en god løsning, der giver en effektiv afbremsning. Motorbremsen har en effekt på hele 415 hk, så den tager virkeligs fat. Transmissionen i testvognen, er en 12 trins ZF EuroTronic gearkasse med automatiseret gearskifte, fra ZFs ASTronicfamilie. I Iveco- versionen hedder gearkassen Euro Tronic2, der har et direkte gear som højgear.

Fint gearskifte

Den arbejder rigtig fint. Iveco skal roses for deres gode løsning med tre knapper i instrumentbrættet til afløsning af gearstangen. Den venstre knap har et D for Drive og en S-funktion, som ved et ekstra tryk på knappen, hvor knappen holdes inde i mere fem sekunder får gearkassen til at over i SLOW – altså en form for rangerdrift med krybehastighed. Den midterste knap hedder N for neutral og den højre hedder R for bakgear. Den er også udstyret med et S, så man ved et ekstralangt tryk kommer over i baglæns rangerdrift.

Denne slow-funktion er en stor hjælp, når man skal sætte i gang under vanskelige forhold, koble til en trailer eller f.eks. bakke til rampe.

Selve gearskiftet fungerer fint og det mærkes næsten ikke, når der skiftes gear. De tolv trin i fremadgående retning er i øvrigt også tilstrækkelig. Det er derfor også helt uforståeligt for mig, at der absolut skal være 16 fremadgående gear, hvis man vælger en manuel betjent gearkasse fra ZF til den samme vogn.

Vil man selv lige geare et gear op eller ned, kan man lige påvirke stilken under rattets højre side. På den måde kan man gøre det i en snæver vending - uden at slippe rattet med højre hånd. Sådan skal en moderne lastvogne være.

Radar-afstand

Chaufføren kan nemlig sætte tempostaten ved en given hastighed og så ellers holde på rattet og koncentrere sig om den øvrige trafik. Hvis det går ned ad bakke og der er behov for at sænke hastigheden går motorbremsen selv i indgreb.

Det sker automatisk, når hastigheden overstiger tre km i forhold til den valgte hastighed. Det fungerer rigtig fint, og det kan endog blive endnu bedre, hvis man vælger at få leveret en ny version som den testede med ACC (Radarbaseret afstandsmåler), som går ind og måler afstanden til forankørende objekter og tilpasser hastigheden herefter.

Bagakslen er en enkeltgearet aksel med udvekslingen 2,85, der giver en god marchhastighed ved et tilpas lav omdrejningstal.

Styretøjet i Iveco Stralis virker perfekt, og på testvognen, der er en twinsteer-version, har man en konstant præcis og god føling med vejbanen. Affjedringen føles meget behagelig, det går fint hen over ujævnheder i vejen, ja selv bløde vejbump kan den klare med lav hastighed uden det føles ubehageligt.

Fuldt ud på højde

Testvognen har en pæn standard opbygning med AdBlue-tanken med et rumindhold på 55 liter i venstre side og en stor brændstoftank med et rumindhold på 450 liter i højre side. Hen over det hele ligger der en vaflet dørk-plade. I venstre side er der desuden lavet udskæringer til to trin som sikrer gode adgangsforhold, når chaufføren har behov for at koble en trailer til eller fra.

Generelt har Iveco med de mange små forbedringer fået udviklet en ny generation af lastvogne, med et væsentligt højere komfortniveau, og Iveco er absolut fuldt på niveau med konkurrenternes lastvogne.

Testvognens motorstørrelse er meget passende til en rigtig trækker til blandet brug, hvor man af og til kan have behov for store kræfter. Det kan f.eks. være når der køres med 48 tons vogntogsvægt, og turen måske går lidt længere op end lige Oslo i Norge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063