Eksporten falder og falder…
Icelandair Cargo er nu på banen igen med en ny fragtfly-rute, denne gang mellem Keflavik og Gander, Newfoundland.
Af Herbert Nielsen
Det bliver en rute, befløjet én gang ugentligt med selskabets Boeing 757-200F fragtmaskine, og bag den står islandske eksportører af friske fiskeprodukter samt virksomheder inden for energi- og oliesektoren, der har store behov for logistikløsninger ad luftvejen, når reservedele skal bringes frem til og mellem de dyre produktionsanlæg.
Den nye rute er samtidig via hubbet i Keflavik på Island koblet til Icelandair Cargo’s samlede fragt-rutenetværk i Europa, hvilket øger effekten af det seneste rutetilskud.
Samtidig har Icelandair Cargo nu gjort tallene op for trafikken i oktober måned og perioden januar-oktober 2007. Det viser fremgang – men også faresignaler.
Ingen jubelmånedImporten af luftfragt til Island gik frem med 17.6 procent, men det var ikke nok til at bremse op for en samlet tilbagegang i mængderne på 11.4 procent til 3,619 tons. Selskabets islandske eksport gik nemlig tilbage med 24.7 procent, og også transferfragten gennem drejeskiven i Keflavik faldt med 15.4 procent.
Ikke nogen god måned for Icelandair Cargo…
For perioden de første ti måneder af året steg de samlede mængder med 4.7 procent til 35,044 tons. Bag dette ligger en fremgang i importmængderne på 13.8 procent og i transferfragten på 21.1 procent.
Kritisk masseMen – også for denne periode gik eksporten ned. En tilbagegang på 6.1 procent blev det til, og det er tvivlsomt, om de sidste to måneder af 2007 kan nå at rette op på det.
Billedet forbliver det samme: Det islandske hjemmemarked er en tvivlsom base for Icelandair Cargo, der mangler den kritiske masse for at rigtig luft under vingerne..