23948sdkhjf

Luftfragt uden papirvælde

I forbindelse med deltagelse i et stort IATA-projekt er SAS Cargo tæt på at kunne præsentere en løsning for papirfri forsendelser af luftfragt i stil med det system flypassagerer har kunnet nyde gavn af i efterhånden en del år.

I forbindelse med deltagelse i et stort IATA-projekt er SAS Cargo tæt på at kunne præsentere en løsning for papirfri forsendelser af luftfragt i stil med det system flypassagerer har kunnet nyde gavn af i efterhånden en del år.



Af Herbert Nielsen

E-fragt, som konceptet hedder, vil reducere kompleksiteten og dermed hæve kvaliteten af de enkelte luftfragtforsendelser, som traditionelt er omfattet af en masse papirdokumenter. På verdensplan startede en test på seks strækninger 5. november i år.

Konceptet går i sin enkelthed ud på at fjerne det fysiske luftfragtdokument, Air Waybill, samt fem andre dokumenter og udnytte, at informationerne allerede findes i elektronisk form. Det vil sige, at alle parter, der er involveret i en forsendelse kan få korrekt information om forsendelserne hurtigere end tidligere, og dermed hurtigere få forsendelsen gjort klar til udlevering til modtageren. Besparelserne ved at gå over til en papir fri forsendelse er også motiverende. På verdensplan vurderes de nemlig til omkring 1.200 millioner dollars om året.

Fordel for alle

Med andre ord kan hele luftfragtindustrien verden over se frem til et koncept, der vil gøre det lettere, billigere og mindre kompliceret at sende luftfragt. En total E-fragt løsning vil dermed være en fordel for alle parter, og derfor har alle deltagerne i projektet også ydet en stor indsats gennem 12 måneder for at nå frem til det resultat, som startede op på testbasis 5. november.

Fremtidens standard

- Projektets succes er afhængig af aktiv deltagelse fra mange parter, både indenfor denne industri men også for myndighederne. For eksempel mistes en del af fordelene, hvis et lands toldmyndigheder ikke er i stand til at modtage elektroniske meddelelser, siger Steen Otterstrøm, SAS Cargo’s repræsentant i projektet. Det er ikke er alle lande, der er lige langt frem med hensyn til behandling af elektroniske meddelelser, men udviklingen går hurtigt, så jeg håber, at det om fem år vil være standard at fremsende luftfragt som E-fragt.

Projektet er startet på initiativ fra flyselskabernes sammenslutning, IATA, sammen med de globale speditører, som på verdensplan har udvalgt seks strækninger til at teste den nye teknik. Deltagerne i projektet omfatter både flyselskaber, toldmyndigheder, agenter, globale speditører og håndteringsagenter.

Flere med

En af de udvalgte trafikker er mellem Sverige og Hongkong. På denne strækning flyver både SAS Cargo og Cathay Pacific, og begge selskaber har derfor samarbejdet med speditør virksomhederne Kuehne + Nagel, Schenker, DHL og Geodis Wilson om at skabe den nye platform, der kan blive fremtidens standard for forsendelser af luftfragt.

- Hvis denne test forløber tilfredsstillende, vil flere globale speditører også være interesserede i at bruge dette system. Og hvis en stor del af de globale speditører først begynder at bruge dette nye system, vil vi være tæt på at have defineret en ny standard, siger Steen Otterstrøm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078