Svært at overholde reglerne
Der er især problemer med kombinationen af fragtbiler og farlig gods
Af Finn Bjerremand
Det er tilsyneladende svært for fragtvognene at overholde reglerne for transport af farligt gods.
Det kan man aflæse ud af den statistik som Tungvognssektionen hos Rigspolitiet har udarbejdet efter tre dages kontrol centreret omkring TTC Taulov, GateWay 45 (DTC).
En af dagene i kontrolperiode foregik kontrollen delvis i Taulov og delvis omkring området ved Shells raffinaderi i Fredericia.
Ved raffinaderiet, hvor det selvfølgelig var olie- og bensintankvognene, der var i fokus, blev det ikke til de store skriveopgaver, siger politiassistent Torkil Hansen fra tungvognssektionen til Danmarks Transport-Tidende.
Her blev fundet forhold som f.eks. ildslukkere, der ikke var helt opdateret.
Alvor med fragtbilerTil gengæld kan man ikke sige helt det samme om fragtvognene.
- Vi ved godt det er svært, fordi chaufførerne hele tiden laster nyt gods på vognen. Men der er ingen vej uden om, reglerne gælder også for lastvogne, der kører fragtkørsel.
Af samme grund har Tungvognssektionen også valgt målrettet at holde den slags kontroller tæt på store fragtknudepunkter, hvorved fragtchaufførerne tvinges til at tænke over det, siger han og tilføjer:
- Også statistikkerne fra tidligere viser, at det er en god ide at holde øje med fragtbilerne. Vi kunne dog ved denne kontrol se, at der er kommet flere fareskilte på fragtvognene, når der køres farligt gods. Fejlene er heldigvis blevet mindre. Men samtidig er vi også blevet dygtigere til at finde fejlene, så vi finder også flere, siger Torkil Hansen.
I den netop afholdte kontrol gik politifolkene målrettet ind i lasten på køretøjerne og ledte efter farligt gods.
- Det viste sig også, at vi fandt en to-tre stykker, der transporterede farligt gods uden de selv var klar over det, fordi der ikke var oplyst noget om klassificering, og der ikke var instruktioner fra afsenderne.
Bøder også til afsenderne- Det udløser selvfølgelig bøder til afsenderne. I et enkelt tilfælde fandt vi dog tre ton farligt gods, som chaufføren ikke ville vedgå han havde i lasten. Vognen var uden fareskilte, og chaufføren havde ingen uddannelse. Til gengæld havde afsenderen i dette tilfælde gjort det han skulle. Godset var i sikre beholdere, så der var ingen overhængende fare.
- Ved denne type af kontrol prioriteres dem med fareskilte, men lige så snart der er lejlighed til det, kontroller vi også de andre, fortæller politiassistenten.
- Sigtelserne er de sædvanlige, ildslukkere der ikke er ok, for mange problemer med transportdokumenter, der ikke er udfyldt korrekt eller måske slet ikke er med. Endelig er der de typiske gengangere ved tungvognskontroller: manglende surringer og ingen fastgørelse af gods. Det udløste syv sigtelser.
Små mængder- Fragtbilerne transporterer ofte ringe mængder, og dér ser vi somme tider situation, at godset er emballeret i små mængder, og emballagen er forkert afmærket.
- I sådanne situationer tager vi også fat i afsenderne, siger Torkil Hansen.