23948sdkhjf

Vrede over ny tysk mautstigning

ITD protesterer over udsigten til nye stigninger på den tyske vejskat for lastbiler: mauten.

ITD protesterer over udsigten til nye stigninger på den tyske vejskat for lastbiler: mauten.



Det er kun få måneder siden, at Tyskland hævede maut-taksterne med 9 procent – vel at mærke samtidig med, at tyske vognmænd fik kompensationer for 250 millioner euro.

Derfor vækker det alt andet end begejstring, at Tysklands trafikminister Wolfgang Tiefensee nu foreslår, at den tyske vejskat for lastbiler (mauten) skal stige med 5 til 50 øre pr. kilometer, således at stigningen er størst for de mindst miljøvenlige lastbiler.

Takstforhøjelsen skal træde i fra 1. oktober 2008 og skønnes at ville koste danske lastvogne omkring 60 millioner kroner om året.

Uacceptabelt

- Nye tyske mautstigninger er aldeles uacceptable for både dansk og europæisk godstransport, siger ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen, Padborg.

- Specielt set i lyset af, at den tyske trafikminister har annonceret en rekordindtjening på mauten i 2007 på 3,3 milliarder euro, understreger han.

Mogens Therkelsen fortsætter: - Vi appellerer til tyskerne om at tage deres ansvar alvorligt som et nødvendigt transitland for den europæiske samhandel. Som randstat rammes Danmark og dansk erhvervsliv ekstra hårdt af stigninger i den tyske maut.

Modulvogntog

Transportomkostningerne er i forvejen steget kraftigt som følge af udviklingen i oliepriserne. I stedet for nye mautstigninger har europæisk godstransport behov for, at tyskerne åbner op for en bedre udnyttelse af de tyske veje, mener Mogens Therkelsen.

Han påpeger, at eksempelvis modulvogntog og indskrænkning af de tyske søndagskørselsforbud vil have en langt større miljøeffekt end nye afgifter.

- Vi appellerer også til de danske politikere om at få EU-Kommissionen til at gribe ind over for tyskernes forsøg på at begrænse den frie vareudveksling i Europa, slutter Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063