Store forventninger transportpolitikken
Transportbranchen har taget godt imod den nyudnævnte transportminister Carina Christensen, selv om hun som sin nærmest gæsteoptrædende forgænger, Jakob Axel Nielsen, er et ubeskrevet blad transportmæssigt set.
Det kan meget vel hænge sammen med en generel tilfredshed med, at regeringen i sit arbejdsgrundlag har lagt op til, at der skal skabes en handlingsplan for godstransporten i 2008, som bl.a. bygger på infrastrukturkommissionens rapport, som blev forsinket af valget.
ITD har straks budt Carina Christensen velkommen: - Vi ser frem til, at vi også med den nye minister kan fortsætte det gode og tillidsfulde samarbejde, som foreningen i årtier har haft med Transportministeriet, siger formanden Mogens Therkelsen som glæder sig til at diskutere de store udfordringer, branchen står over for i de kommende år, ikke mindst på infrastrukturområdet med den nye minister.
Også FDL er hurtig til at byde Carina Christensen velkommen – vel vidende, at man som ny transportminister skal være ”mere end almindeligt hårdhudet for at stå distancen”.
- Ganske vist ligger Transportministeriet langt nede i det ministerielle hierarki, men lad os krydse fingre for, at hun klarer sig godt. Og at Carina Christensen formår at vokse så meget med opgaven, at hun ikke lader embedsmændene styre det hele, lyder det fra FDL.
DTL er så godt tilfreds med regeringsgrundlaget, at man føler, at man selv kunne have skrevet nogle af de centrale formuleringer – ikke mindst det med, at danskerne spilder alt for megen tid med at vente i køer på vejene eller forsinkede offentlige transportmidler.
- Vi hilser med tilfredshed, at Infrastrukturkommissionens arbejde skal ligge til grund for den investeringsplan, som regeringen vil fremlægge i 2008, lyder det fra DTL-direktør Erik Østergaard
- Hvis spildtiden kunne reduceres via kloge og målrettede investeringer, ville der kunne frigøres mange milliarder hvert eneste år til velfærd. Et effektivt Danmark er i alles interesse. Vores medlemmer, de danske transportvirksomheder, er mere og mere trætte af, at lastbilerne sidder i kø, og vores baneoperatør-medlem, Railion, har bestemt heller ikke tidssvarende og ordentlige forhold at arbejde under, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som fremhæver Infrastrukturkommissionens arbejder med at skabe et sammenhængende og konstruktivt bud på de store udfordringer, som Danmark står over for.
Mange pengeI HTS er direktør Michael Svane vældig godt tilfreds med regeringsgrundlagets indhold på transport-området:
- Det er et godt udgangspunkt siger han og glæder sig over, at det er lagt op til infrastruktur-investeringer, godstransportstrategi, fokus på jernbanen og også på kollektiv trafik. Samtidig noterer han sig, at der er lagt op til et øget offentligt/privat samarbejde (OPP).
- Naturligvis kan vi savne, at der sættes beløb på de store investeringer, der skal til i infrastruktur, og at vi skal vente helt frem til udgangen af 2008 med planen, men det er vigtigt at komme gang i gang med de store opgaver, Det er helt afgørende for vækst og mindre trængsel, at der med investeringsplanen sikres et væsentligt højere niveau for de årlige investeringer i infrastrukturen end det, vi kender i dag, siger han
- Vi er positive over for regeringens fokus på håndtering af de stigende godsmængder, rammevilkårene for transporterhvervet og ikke mindst en styrkelse af vilkårene for transport af gods på jernbane, siger han og lægger vægt på, at handlingsplanen for fremtidens godstransport tager udgangspunkt i kapacitet og mobilitet på infrastrukturen, samspil mellem transportformerne og bedre rammevilkår for transporterhvervet, siger Michael Svane.
Hvor er visionerneDerimod kunne Dansk Erhverv godt har tænkt sig lidt større visioner for transportpolitikken og mindre fokus på jernbane-delen: - Det skønnes, at godstransporterne til og fra Danmark vil vokse med 75 procent frem mod år 2025. Hertil kommer, at EU’s seneste revision af transport-hvidbogen slår fast, at et ensidigt fokus på jernbanen ikke er tilstrækkeligt til at sikre, at gods og personer kan komme frem med mindst muligt besvær.
Derfor har Danmark behov for en transportpolitik, der fokuserer på samspillet mellem de forskellige transportformer, logistik og spedition i et internationalt perspektiv. Det er den nødvendige forudsætning for fortsat økonomisk vækst. Dén indsigt savner vi i regeringsgrundlaget, lyder det fra Dansk Erhverv.