23948sdkhjf

CO2 på agendaen

Transportbranchen har for længst indset, at klimaproblemerne ikke er til at komme uden om – uanset om man kan lide det eller ej. Tvivlerne går i hvert fald en svær tid i møde, efter at vi har fået et helt nyt Klimaministerium, som understreger, at Danmark vil gøre en særlig indsats for at reducere CO2 udledningen. En indsats som næppe bliver gratis for godstransportbranchen.

Transportbranchen har for længst indset, at klimaproblemerne ikke er til at komme uden om – uanset om man kan lide det eller ej. Tvivlerne går i hvert fald en svær tid i møde, efter at vi har fået et helt nyt Klimaministerium, som understreger, at Danmark vil gøre en særlig indsats for at reducere CO2 udledningen. En indsats som næppe bliver gratis for godstransportbranchen.



Af Finn Bruun & Lars Lassen

Derfor er aktørerne i branchen også i fuld gang med at søge veje til at mindske CO2 byrden for at være på forkant med udviklingen.

Hos Dansk Transport & Logistik fastslår cheføkonom Ove Holm, at de to vigtigste tiltag fra vognmandsbranchen er modulvogntog og biobrændstof.

- To modulvogntog erstatter tre almindelige vogntog og det giver en væsentlig brændstofbesparelse, der også betyder mindre CO2 belastning. Derfor arbejder vi også på at fremme modulvogntogene i hele EU, fordi det så virkeligt bliver noget batter i det store regnskab, siger Ove Holm.

DTL har dog også kig på andre midler til reduktion af CO2 belastningen.

- Vi er i gang med at udvikle et værktøj til vores medlemmer, der skal gøre det let at beregne brændstofomkostninger og dermed også CO2 udledningen. Formålet med værktøjet er først og fremmest at hjælpe medlemsvirksomhederne med at sætte fokus på brændstofforbruget, ved at afprøve forskellige tiltag. Eksempelvis hvad er gevinsten ved at sende medarbejdere på kursus i økonomikørsel, eller ved at skifte til en anden dæktype. Lavere dieselforbrug betyder også mindre CO2-udledning, forklarer Ove Holm.

Han understreger, at vognmændene i forvejen er meget bevidste om brændstofforbruget.

- Vores medlemmer lever bogstaveligt talt af at spare på brændstoffet. Ikke mindst i øjeblikket, hvor olieprisen skyder i vejret, siger Ove Holm.

Når det gælder biobrændstof erkender Ove Holm, at der er forskellige problemer, både når det gælder etik og forsyning, som skal løses. Han fremhæver imidlertid, at de store lastvognsfabrikker allerede har travlt med udviklingen af motorer, der kan køre på forskellige typer biobrændstof. Senest har Scania og Volvo præsenteret en række prototyper, som er under afprøvning.

Søfarts-initiativer

Tidligere har ITD gjort sig bemærket med en anerkendt miljøhåndbog som et udtryk for branchens vilje til selv at tage fat om problemerne, ligesom dansk skibsfart har taget ansvar for problemerne og erklæret sig klar til yderligere tiltag både nationalt og internationalt.

Som erhvervsminister Bendt Bendtsen, der også er minister for søfart, sagde på en international søfartskonference i København forleden:

- Skibsfart er en særdeles miljøvenlig transportform, men meget kan gøres for at effektivisere yderligere bl.a. i form af ny teknologi. Og så må alle i verden støtte op om IMOs (FNs skibsfartsorganisations) indsats for at forbedre skibsfartens miljøforhold. Ellers vil vi opleve, at andre tager over, og det er bestemt ikke i søfartens interesse, fastslog Bendt Bendtsen.

På samme måde har de hjemlige erhverv set en interesse i selv at gøre en indsats, inden firkantede løsninger bliver dem påtvunget ved lov.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093