Roser fra DTL
Nogle af formuleringerne kunne vi have skrevet, f.eks. at danskerne og erhvervslivet spilder alt for megen tid i køer på vejene eller i forsinkede tog og busser, lyder det fra DTL.
DTL hilser med tilfredshed, at Infrastrukturkommissionens arbejde skal ligge til grund for den investeringsplan, som regeringen vil fremlægge i 2008, lyder det bl.a. i DTL kommentar til regeringsgrundlaget.
- Hvis spildtiden kunne reduceres via kloge og målrettede investeringer, ville der kunne frigøres mange milliarder hvert eneste år til velfærd. Et effektivt Danmark er i alles interesse. Vores medlemmer, de danske transportvirksomheder, er mere og mere trætte af, at lastbilerne sidder i kø, og vores baneoperatør-medlem, Railion, har bestemt heller ikke tidssvarende og ordentlige forhold at arbejde under, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som fremhæver Infrastrukturkommissionens arbejder med at skabe et sammenhængende og konstruktivt bud på de store udfordringer, som Danmark står over for. Alle ved, at godsmængderne stiger voldsomt i de kommende 20 år, og alle ved, at antallet af personbiler på vejene også vil stige voldsomt. Så noget markant må der gøres for at undgå store problemer i transporten af personer og gods, siger han.
Derimod ser DTL med skepsis på omtalen af mulige, øgede energiafgifter, da de vil ramme transporterhvervet særligt hårdt. Transporterhvervet skal nemlig i forvejen betale 1,8 mia. kr. mere i dieselafgifter indtil 2015 som følge af regeringens skattepakke i efteråret. Og selv om DTL er tilfreds med, at regeringen har fokus på biobrændstof i diesel, mener Erik Østergaard, at regeringen glemmer at pege på incitamentsordninger for erhvervet i den forbindelse.