Ny generation af kølemaskiner
Brændstofbesparelser, mindre støj og udslip, samt højere effektivitet, kendetegner de nye SLX maskiner fra Thermo King.
Hele verden genlyder af nye og strengere miljøkrav. Lastvognene er for længst blevet ramt af denne miljøbølge. Nu er det kølemaskinerne, der står for tur.
Ret beset er det også naturligt nok, for hvad hjælper det, at have en miljøvenlig lastvogn, hvis kølemaskinen på traileren, der ruller efter lastvognen ikke kan klare de samme miljøkrav.
Hovedbudskabet fra den verdensomspændende Thermo King-koncern er først og fremmest brændstofbesparelser, brændstofbesparelser og brændstofbesparelser.
For enhver reduktion af brændstofforbruget er lig med mindre udledning af miljøskadelige stoffer. Samtidig er diesel blevet så en post på driftsbudgettet, at virksomhederne kan se klare fordele ved at investerer i brændstoføkonomiske kølemaskiner.
Grøn køleteknikSamtidig begynder der, at komme alternative brændstoffer på markedet. Det er man også nødt til at forholde sig til inden for segmentet med kølemaskiner.
Thermo King har netop i går ved et større arrangement i Amsterdam lanceret en hel ny generation af kølemaskiner med fællesbetegnelsen SLX Gren Tech, der findes i tre versioner: SLX 100, SLX 200 og SLX 400.
Ifølge Thermo King har den nye SLX generation et 20 procent lavere forbrug af brændstof, sammenlignet med den nuværende SL-serie.
Længere serviceintervallerSamtidig har koncernen udviklet den nye serie, så der kan køres meget længere mellem serviceintervallerne. Man har nemlig sænket hastigheden på maskinerne og samtidig er det sådan, at maskinerne takket være en større effektivitet skal køre mindre. Det betyder mindre slidtage og er med til at forlænge tidsperioderne mellem serviceintervallerne, der nu er oppe på 3000 timer eller 24 måneder for olieskift.
Som en nyhed kan de nye maskiner også leveres med nogle nye dørkontakter, som omgående lukker ned for kølemaskinen, hvis bagdørene er åbne for lastning eller losning. Herved spares der også brændstof.
Disse intelligente dørkontakter er dog ekstraudstyr.
For chauffører, der kører internationalt, er det meget lavere støjniveau nok noget som vil blive påskønnet. SLX-serien bygges på Thermo Kings produktionsanlæg i Galway på Irlands vestkyst.
Inden introduktionen har de nye SLX kølemaskiner været i hårde feltprøvetests i både Finlands vinterkulde og i varmen nede i Dubai.