Maut-skruen smøres
Det tyske trafikministerium forbereder nyt vred på maut-skruen.
Om et lille års tid, bliver det dyrere at køre med lastbil på de tyske motorveje, hvis det tyske forbundstrafikministeriums planer om skrue på kilometerafgiften på lastvogne over 12 tons bliver en realitet.
Maut-taksterne skal ifølge ministeriets indstilling hæves med 0,6 til 6, 2 eurocent afhængigt af motoren emissionsnorm fra 1. oktober 2008.
Forbundstrafikministeriet begrunder takstforhøjelserne med, at det er nødvendigt at sprede kilometertaksten mere i forhold til køretøjet emissionsklasse, så prisen for at køre med ældre motorteknologi bliver endnu højere. Blandt andet ønsker man at tilgodese de ældre lastvogne med euro2 og euro3 motorer, der har fået eftermonteret partikelfilter.
I brancheorganisationen BGL – der organiserer de tyske vognmænd – afviser man Forbundstrafikministeriets argumenter om miljøfremme og påpeger, at selv de allermest miljøvenlige lastvogne med euro5 motorer skal betale mere.
- Det er kold kassetænkning, udtaler forretningsfører i BGL, professor Karlheinz Schmidt.
Forbundstrafikministeriets forslag skal behandles i den tyske koalitionsregerings kabinet 5. december.