Flådestyring må ikke stå stille
IT-værktøjer skal løbende tilpasses kundernes behov
Af Lars Lassen
Virkeligheden står aldrig stille. Det gælder også i transportbranchen, hvor nye krav fra både myndigheder og kunder – om ikke dagligt, så i hvert fald hyppigt – medfører markante forandringer. Derfor er det afgørende, at både ledelse, personale og produktionsværktøjerne kan følge med og omstilles løbende.
Det gælder også for virksomhedernes IT-systemer.
- De fleste vognmænd har indset nødvendigheden af at have et system, som kan hjælpe med at udnytte hvert sekund optimalt i en branche, hvor tid er penge – mange penge. Det er altså ikke længere et spørgsmålet om der skal investeres i IT og flådestyring, men snarere hvilket system det skal være. Her er det særdeles vigtigt, at virksomhederne vælger en udbyder, som ikke blot kan levere et flådestyringssystem, men som også kan vejlede, supportere og garantere, at systemet ”følger med tiden”, så det ikke er forældet, inden året er gået, siger Domenic Breitbart, Comlog A/S.
Comlog, der har leveret flådestyringsværktøjer siden teknologiens startede sin indmarch i Danmark, er helt bevist om, at løbende udvikling og tilpasning til kundernes behov er et helt centralt succeskriterium.
Styr på tidenKøre-hviletid og den digitale tachograf er blandt de emner, der er stor fokus på for øjeblikket. Det gælder naturligvis også hos Comlog, der har udviklet moduler som hjælper både disponent og chauffør med at holde styr på køre- og hviletid, samt arbejdstid.
Køre-hviletidsmodulet guider brugeren gennem de komplekse regler og viser både forbrugt tid og resttider.
- Mange har set på køre-hviletiden som en hæmsko for at udnytte den tid, der er til rådighed, optimalt. Og i nogle tilfælde er den måske endda bruget forkert og uhensigtsmæssigt. Hvornår skal jeg hvile igen? Hvor meget køretid har jeg tilbage denne periode og i dag? Vil det være fornuftigt at holde pause nu eller senere? Hvor mange reducerede hvil har jeg holdt? Disse og mange andre køre-hviletidsspørgsmål kan være tidskrævende og vanskelige at besvare, og der er risiko for at regne forkert.
Men nu kan alle svarene ses blot ved et kig på en skærm, ved hjælp af Comlogs opdaterde køre-hviletidsmodul, så også arbejdstidsdirektivets regler indgår. Det nye er, at chaufføren nu ikke blot kan se forbrugt tid, men også præcise resttider og andre relevante data. Og modsat tidligere er færgereglen også blevet integreret, fortæller Domenic Breitbart.
DokumentationModulet opdateret løbende data og viser dem i en let overskuelig form. Samtidig kan de let dokumenteres i form af en rapport, der kan udskrives på papir.
Arbejdstidsmodulet er et supplement til køre-hviletidsmodulet, idet registreringerne er baseret på data fra netop køre-hviletidsmodulet. Chaufføren skal blot vælge ”andet arbejde”, ”hvile” eller ”disponibel tid” på sin skærm, så kontrollerer modulet, at arbejdstidsreglerne (48/60 timers grænserne) overholdes - endnu en feature, som giver chaufføren mere tid til sit arbejde og letter papirarbejdet for både ham og kontoret.