Kvik lille stationcar
Opel Astra Waggon er en af de mange stationscars, der nu igen er blevet interessante på det danske marked
Af Lars Lassen
Med regeringens afgiftsomlægning i foråret blev der igen levnet plads til en gammel dansk gulpladeklassiker: Stationcar’en. Opel Astra Waggon Van er fint eksempel på, hvordan denne biltype skal se ud i vore dage.
Astra Waggon nyder som Opels øvrige modelprogram godt af bilproducentens årelange slid for at forbedre kvaliteten, så man kan udviske mindet om en for længst hedengangen Astra-model, der kostede dyrt på renommeet.
Det betyder, at Astra Waggon har en fornem finish, der kan måle sig med det bedste i klassen. En velafstemt undervogn og et præcist styretøj sikrer rigtigt gode køreegenskaber. Sammen med den arbejdsvillige 1,7 liters commonrail motor, sikrer det føreren en mere end hæderlig køreoplevelse.
VelgennemtænktKabinen er både ergonomisk velgennemtænkt og nydelig. Sæderne er fine og yder god støtte – også når der køres frisk til.
Motoren, der har partikelfilter, leverer først maksimalt drejningsmoment ved 2300 omdrejninger, og derfor oplever man en anelse forsinkelse på kraftreserverne, men de er der, og de er rigelige til dansk brug.
Selv med vægt på krogen, vil denne Astra Waggon Van formentlig være en fornøjelse set med chaufførbriller. Motoren virker velafstemt til den 6-trins gearkasse.
Brændstofforbruget er opgivet til et respektabelt gennemsnit på 18,2 kilometer på literen.
Kørekomforten er høj og udstyrsgraden hører til i den pæne ende. Der er 6 airbags, ESP og aktive nakkestøtter, som standard.
Et godt budVarerummet er hæderligt opbygget og adgangsforholdene er rimelige, selv om den lave køretøjshøjde ikke er optimal, sammenlignet med eksempelvis MPV’ere eller firehjulstrækker.
Men har man brug for en varebil i den lette ende, der sluger kilometer med høj førerkomfort, så er Opel Astra Waggon et glimrende bud.
Astra Waggon Van kan leveres til priser fra lige under 150.000 kroner inkl. moms og 50 procents registreringsafgift for en 1.4 liters benzinmodel. Testbilens grundpris uden ekstraudstyr er oplyst til 198.344 kroner inklusiv moms og afgift. En radio med CD/mp3 afspiller og metallak hæver prisen til 207.004,- kroner.