23948sdkhjf

Dieselprisen historisk høj

Oliepriserne har været stærkt stigende i den senere tid, og der er ikke meget der tyder på, at prisen varigt vil dykke, selv om der altid er udsving. Det øger omkostningerne hos transportvirksomhederne – ikke mindst fordi afgiften stiger.

Oliepriserne har været stærkt stigende i den senere tid, og der er ikke meget der tyder på, at prisen varigt vil dykke, selv om der altid er udsving. Det øger omkostningerne hos transportvirksomhederne – ikke mindst fordi afgiften stiger.



Af Finn Bruun

Normalt falder efterspørgslen, når prisen stiger, således at prisen atter vil være for nedadgående, men det stigende oliebehov som følge af det økonomiske boom i Kina, er med til på lidt længere sigt at få prisen op.

Her i november har dieselprisen nået rekord-højde.

Herhjemme har DTL-økonom Ove Holm advaret om alvorlige omkostningsproblemer for de danske transportvirksomheder, idet dieselprisen sammen med lønninger er den højeste omkostningspost.

Problemet forstærkes af, at der over syv år skal hentes ekstra 1,8 mia. kr. fra transportvirksomhederne i ekstra dieselafgift for at finansiere de lovede skattelettelser.

Over 100 procent

ITD har i årevis holdt øje med dieselolieprisens indvirkning på de samlede omkostninger i forbindelse med eksportkørsel. Beregningerne fra ITD tager udgangspunkt i den danske listepris på dieselolie fra 1. januar 1999, hvor prisen udgjorde 3,82 kr. pr. liter (ekskl. moms).

Den 13.11.2007 udgjorde den danske listepris ekskl. moms 7,91kr. Det svarer til en stigning på kr. 4,09 eller107 procent.

Omkostningerne ved eksportkørsel er på grund af prisændringer på dieselolie i Danmark og udlandet i perioden 1.1.1999-13.11.2007 er således steget med 18,8 procent svarende til en stigning på 1,40 kr. pr. km.

Ove Holm advarer om, at transporten ikke er en uudtømmelig pengekasse, når man vil dele gaver ud til befolkningen, siger cheføkonomen.

Tæt på felternes grænse

Oliebranchen i Danmark forklarer, at den væsentligste faktor bag de historisk høje råolie- og gaspriser har været, at den internationale økonomi i 2005 fortsatte med at køre i højeste gear. I forhold til tidligere situationer med høje oliepriser, esr det ikke er internationale konflikter, embargo og krig, der er årsagen til de høje oliepriser. Prisstigningerne skyldes primært, at verdens store efterspørgsel efter olie er tæt på at overskride grænsen for, hvad der kan ”pumpes” op fra oliefelterne over hele kloden. Internationale regeringskonferencer, embedsmandsmøder og debatten i medierne over hele verden har afspejlet det ny fokus på råoliepriserne og energiforsyningen i bredere betydning.

Når priserne på olie og energi i det hele taget stiger, påvirkesbefolkningens velstand overalt på jorden. Samtidig igangsættes på regeringsniveau, i virksomhederne og hos de enkelte borgere overvejelserne om, hvad der kan gøres for at imødegå eller undgå effekten af de højere olie- og energipriser på kort og langt sigt, lyder vurderingen hos Oliebranchen i Danmark.

Selvforsynende

I 2005 blev der produceret olie og gas fra 19 felter i den danske del af Nordsøen. Værdien af produktionen var 53 milliarder kroner, og heraf gik knap halvdelen, 24 milliarder kroner, til staten. Danmark havde en nettoeksport af olie på 20 mia. kr.

Energistyrelsen venter, at Danmark kan være selvforsynende med olie og gas til 2025, men det vil kræve en række nye fund og at indvindingsgraden forøges i de felter, der allerede er fundet. 1. januar 2006 var der produceret i alt 277 millioner m3 olie, og Energistyrelsen vurderer reserverne til 257 mio. m3.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078