23948sdkhjf

Vognmanden bør ikke tjene mindre end chaufføren

Det er ikke alle vognmandsvirksomheder, der har blikket rettet mod egne nøgletal. Organisationerne ryster da også jævnligt på hovedet over firmaer, som på det nærmeste forærer værdifulde transportydelser væk. Denne gang er det FDL der bemærker, at nogle vognmænd er dårlige købmænd.

Det er ikke alle vognmandsvirksomheder, der har blikket rettet mod egne nøgletal. Organisationerne ryster da også jævnligt på hovedet over firmaer, som på det nærmeste forærer værdifulde transportydelser væk. Denne gang er det FDL der bemærker, at nogle vognmænd er dårlige købmænd.



- Når så mange danske vognmænd har svært ved at klare sig i konkurrencen med de udenlandske biler med billig udenlandsk arbejdskraft, er det ikke kun fordi udlændingene er billigere transportører. Det er faktisk også, fordi en stor del af de danske vognmænd er for dårlige købmænd, som oven i købet har svært ved at regne deres kostpris ud, og som i stedet lader sig styre af kørselsrekvirenter og speditører, som i perioder tjener tykt på vognmændenes manglende købmandskab.

Så kontant lyder det fra et medlemsmøde hos FDL, som nu opfordrer vognmændene til i højere grad at se på deres omkostninger og allerede nu lægge et budget for næste år.

- Det løber mig koldt ned ad ryggen, når nogen fortæller, at flere kørselsrekvirenter i dag tilbyder kontrakter, hvor vognmændene får 340 kr. i timen inklusive olie, lyder det fra FDL´s næstformand Christian Jensen.

- Jeg kan ganske enkelt ikke forstå denne gruppe af vognmænd, som sælger deres selvstændighed til en tilfældig kørselsrekvirent eller speditør.

- Hvis ikke det første krav til en selvstændig vognmand er, at han som absolut minimum vil tjene det samme som en ansat chauffør, har jeg svært ved at se formålet med at være selvstændig vognmand, siger Christian Jensen, som ikke kan afgøre om det er fordi for mange er for dårligt uddannede, eller om der er andre årsager,

Mere uddannelse

- Vi skal fokusere meget mere på vognmandsuddannelserne, for det er alt for let at blive vognmand, siger Aage Schelde Christensen fra Smidstrup. - Det er på tide, vi ser på folks uddannelsesniveau. Det kan ikke være rigtigt, der ikke er nogen, der dumper, og jeg mener kravene bør skærpes betydeligt, mener han og det er FDL-formand Ib Larsen enig i: - Der er alt for mange eksempler på, at meget dygtige og rutinerede chauffører er gået over i de selvstændiges rækker uden egentlig at vide ret meget om, hvad det kræver at styre en forretning og udarbejde budgetter. Derfor opfordrer FDL politikerne til at skærpe kravene til vognmands-uddannelserne, siger han ud fra ønsket om, at vordende vognmænd skal være klædt godt nok på, inden de kaster sig ud i et marked, hvor kørselsrekvirenterne i vid udstrækning styrer slagets gang.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062