23948sdkhjf

Vækst og infrastruktur er siamesiske tvillinger

Valget har ikke fjernet de store opgaver på transport-området, og HTS-direktør Michael Svane peger på, at manglen på kvalificeret arbejdskraft er mere alvorlig end de fleste forestiller sig. Og infrastrukturen er et kapitel for sig: Her kræves investeringer i den helt tunge ende.

Valget har ikke fjernet de store opgaver på transport-området, og HTS-direktør Michael Svane peger på, at manglen på kvalificeret arbejdskraft er mere alvorlig end de fleste forestiller sig. Og infrastrukturen er et kapitel for sig: Her kræves investeringer i den helt tunge ende.



Af Finn Bruun

Selv om tingene måske går lidt roligere inden for transporten, end sidste år, hvor alt var totalt hektisk, så må man ikke være blind for, at manglen på arbejdskraft er så alvorlig, at man hurtigt må tage fat om sagen.

I hvert fald, hvis man spørger HTS-direktør Michael Svane som allerede før valget var ude med en advarende pegefinger.

- Selv om økonomien både kan bevæge sig op og ned, vil der være et markant behov for yderligere arbejdskraft på transportområdet. Også mere end de fleste regner med. Det er en udfordring af de helt store, fastslår han.

- Og hvis transporten bliver taber i slagsmålet om arbejdskraften, vil det ikke kun være et problem for transportvirksomhederne. Det går ud over hele samfundet og vil kunne mærkes på selve den økonomiske vækst.. Har transporten ikke tilstrækkelig med arbejdskraft vil det reelt udgøre en bremse for hele erhvervslivet. Derfor er det et særdeles vigtigt indsatsområde, fastslår Michael Svane, som dog glæder sig over de hidtidige udmeldinger fra såvel partierne som regeringen, om at det ser ud til en opbakning til at tage fat om problemet

- Vi skal jo være opmærksomme på, at det ikke kun er et dansk problem. Der er f.eks. mangel på chauffører i Tyskland og Holland, og vi kan allerede nu se, at omkostningerne til rekruttering af chauffører og vognmænd i de baltiske lande er steget ret markant.

- Hvis ikke vi gør noget, kan det ende med at blive en trussel mod vores velfærd, siger Michael Svane, som også ser infrastruktur-udfordringen som en af de helt store barrierer for udviklingen, som må og skal ryddes af vejen.

Stor størrelse

- Transport og infrastruktur er siamesiske tvillinger. Tingene hænger nøje sammen, og det er helt afgørende at fokusere mere end nogensinde før på infrastrukturen og være klar det massive investeringer i en hidtil uset størrelsesorden.

- For igen er det jo ikke blot transportvirksomheder og pendlere, som rammes af de store problemer med voldsom trængsel på vejnettet og med flaskehalse i passagertransporten.

- Her skal vi være klar over, at også infrastrukturen hænger sammen med Danmarks økonomiske vækst. Svigter vi på dette punkt og forsømmer vi at udbygge infrastrukturen nu, så svigter vi faktisk grundlaget for økonomisk tryghed for vores børn og børnebørn.

Uden vækst, ingen velfærd, for en dårligt fungerende infrastruktur vil snart betyde tab af arbejdspladser og dermed også tab af konkurrence-kraft i forhold til omverdenen. I den forstand er også infrastruktur og vækst siamesiske tvillinger. Det er jo ikke et spørgsmål om vi har råd til udbygget infrastruktur. Det er i spørgsmål om vi har råd til at lade være, siger han og anerkender, at det er politikernes opgave at prioritere samfundets investeringer. – Men de må også vise, at de er i stand til at gå til biddet og skabte også det mere langsigtede grundlag for fremtidens vækst.

Lavthængende frugt

Situationen er dog ikke uden lyspunkter. Dels er det ikke for sent at gøre noget – heller ikke selv om udviklingen skal ske i parløb med miljøkravene. Og dels er der en række lavthængende frugter, som kan plukkes.

- Det gælder f.eks. modulvogntogene, som kan give fordele både på den ene og den anden led i form af færre vogntog og dermed mindre CO2-udledning. Og det kan ikke passe, at det skal tage så lang tid at få gang i modulvogntogene, siger Michael Svane, som advarer mod på forhånd at indsnævre mulighederne.

- Nu håber jeg, at politikerne vil være klar til at gøre noget ved sagen og samtidig vil jeg gerne opfordre til at ordningen gennemføres uden specielt danske særkrav, som vi har set på andre området. Den slags særregler er vildskud, som vil svække os. Vi har en stor transporttransport mellem Sverige og Danmark og danske begrænsninger vil gå ud over den effektivitet, som vi jo netop efterspørger. Jeg håber politikerne i det nye Folketing vil være opmærksomme på det spørgsmål, siger han.

Tilsvarende mener han, at der vil være god mening i at tillade lastbiler med totalvægt på op til 60 tons. Også dette vil øge fremkommeligheden i form at færre kørsler.

Retssikkerheden

Også på et andet punkt har Michael Svane forventninger til at politikerne nu vil ranke ryggen. Som han ser det er retssikkerheden ikke i orden for vognmandsbranchen i øjeblikket.

- Folketinget har haft en trang til at følge efter oppiskede folkestemninger og for hurtigt skærpe sanktioner og kontroller. Det gælder flere områder, men transporterhvervet har været særlig meget i fokus. Det håber jeg vil ændre sig nu, for jeg må indrømme, at udviklingen foruroliger mig en del. Retssikkerheden er ganske enkelt ikke så høj, som den har været. Jeg har kendskab til mange sager om køre-hviletid, som er rejst på et fejlagtigt og ukorrekt grundlag, og jeg kan godt frygte at vi nærmer os en ”går den, så går den” holdning fra myndighederne. Hvis ikke man protesterer, så kommer man til at betale ved kasse ét. Protesterer man derimod, ja så ser vi jo ofte, at bødestørrelsen reduceres eller ligefrem at sagerne henlægges. Vi må holde fast i, at retssikkerheden må gælde for alle og ikke kun, dem der har ressourcer og kræfter til at føre sag – f.eks. er mindre vognmandsforretninger ikke altid rustet til at tage kampen op.

Vi må aldrig nå dertil, at det er den stærkes ret, som gælder, advarer Michael Svane.

Miljøudfordringen

Har han stor tiltro til transportvirksomhedernes evne til at klare de store udfordringer, men

der skal være perspektiv i tingene. Miljø er f.eks. en vigtig faktor, hvor branchen selv har vist sig moden til at tage udfordringen op – selv om nogle politikere får det til at lyde som om, vi bare gør som det passer os med CO2-udledning m.m. Tværtimod er vi klar til at løfte vores del af ansvaret, fastslår Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063