23948sdkhjf

Regeringen må hurtigst muligt i arbejdstøjet igen

DTL mener, at den nye regering straks må genoplive Infrastrukturkommissionen og kæder velfærd sammen med mobiliteten i samfundet. FDL peger på, at Foghs genvalg forpligter og advarer mod ny trafikal ørkenvandring. Også HTS peger på vejene som en vigtig prioritet sammen med arbejdskraftmangelen.

DTL mener, at den nye regering straks må genoplive Infrastrukturkommissionen og kæder velfærd sammen med mobiliteten i samfundet. FDL peger på, at Foghs genvalg forpligter og advarer mod ny trafikal ørkenvandring. Også HTS peger på vejene som en vigtig prioritet sammen med arbejdskraftmangelen.



- Valget satte arbejdet i Infrastrukturkommissionen i bero, selv om vi i kommissionen stod lige på tærsklen til at afslutte et års analyse-arbejde og anbefalinger om fremtidens fremkommelighed for danskerne. Nu er valget slut, og den regering, som skabes i den kommende tid, må straks sætte Infrastrukturkommissionen til at komme med sine anbefalinger. Velfærdssamfundets fremtid afhænger bl.a. af et effektivt samfund med stor mobilitet for borgere og erhvervsliv, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Overbelastning af motorveje

Alle prognoser peger på en meget stor overbelastning af motorvejene i fremtiden, og allerede nu koster køer på vejene alene i Hovedstadsområdet over 10 mia. kr. årligt, anslår DTL.

- Valgkampen viste bl.a., at trængsel på vejene og spildtid optager danskerne. Nu må politikerne følge op. Danskerne spilder oceaner af tid på vejene og i tog, der ikke kører til tiden. Det rammer den tid, de har til rådighed til såvel arbejde som privatliv, siger Erik Østergaard og advarer om, at transportvirksomhedernes problemer med at få bragt godset frem på vej og bane betyder, at produktionsvirksomheder og butikker ofte må vente længe på at få deres varer. En lastbil kører i dag færre ture end tidligere, og det skyldes især, at chaufføren må bruge mere og mere af sin tid i lange køer, siger han.

Kræver handling

FDL vurderer også, at det er helt afgørende, at der nu sker noget omkring den trafikale infrastruktur. Så regeringen får travlt fra start. Derimod ser langtursvognmændene ikke noget større behov for Infrastrukturkommissionen.

- Vi er nået dertil, at hvis ikke det hele skal ende i kaos, er tiden inde til, at regeringschefen tager sig sammen og affyrer startskuddet til en ny epoke i dansk trafikplanlægning. Der har været talt og skrevet længe nok om de tiltagende trafikale problemer, og nu er tiden inde til handling, hedder det i FDLs kommentar, som fortsætter:

- Det nytter ikke noget at vente på Infrastrukturkommissionen, der mest af alt ligner en panikreaktion fra den gamle regering.

Dynamisk trafikideologi

- Lyt dog i stedet til de virkelige eksperter, nemlig trafikforskerne og trafikøkonomerne i stedet for striben af administrerende direktører og professorer i den store, tunge kommission, foreslår FDL, som går ind for en Kattegatbro men også finder det vigtigt, at regeringen sætter sig i spidsen for en dynamisk, fremsynet og rationel trafik-ideologi med en optimal kombination af bedre veje, sikring af broer, sikring af bedre fremkommelighed mellem landsdelene, og at der også bliver afsat en pæn sum til en forbedring af den kollektive trafik, så vi ikke risikere ”en ny trafikal ørkenvandring”.

Arbejdskraftproblemet

I HTS ser man også trængselsproblemerne på vejene som en af hovedudfordringerne for de ny regeringen men lister også, at manglen på arbejdskraft kræver en hurtig og målrettet indsats

HTS har heller ikke glemt håbet om, at der kan gøres noget ved de høje skatter og er en anelse foruroliget over, at kommunerne i valgkampens hede har fået lov til at bryde den udgiftsramme, som var aftalt med Kommunernes Landsforening og advarer mod for stor vækst i den offentlige sektor.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078