Nærskibsfarten og havnene
Prognoser med konstant voksende godsmængder tegner en lys fremtid for havene, men udfordringerne er betydelige
Af Lars Lassen
Udfordringen for havnene er betydelige, konstaterede Danske Havnes formand, borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredericia, da han åbnede Transportøkonomisk Forenings (TØF) og Danske Havnes havnekonference i Køge.
Især hvis havnene skal formå at løfte deres andel af godstilvæksten og mere til, så kræver det både servicemæssige og infrastrukturmæssige forbedringer. For der er en klar politisk forventning om at havnene og skibsfarten tager en betydelig del af byrden i de kommende årtier.
RederneJacob K. Clasen fra Danmarks Rederiforening påpegede på konferencen, at europæisk søfart allerede er en succes, der vil vokse i samme takt som landevejstransporten i de kommende.
Men han understregede, at søfarten kan bære endnu mere og selv om erhvervet allerede er i fuld gang med forbedringer, så er der behov for at myndigheder og organisationer i både Danmark og EU fremmer udviklingen aktivt.
Jacob K. Clasen fastslog, at myndighederne skal stimulere og ikke styre markedet. Skibene kommer til havnene, hvis markedet er der. Offentlig driftsstøtte skader mere end det gavner. Derfor bør myndighederne koncentrere sig om at investere i infrastrukturen, der hvor der er flaskehalse, samt lempe de administrative byder og forenkle procedurer.
Han påpegede, at Danmark ikke kan ses isoleret, når det gælder søfarten. Men at der er områder, hvor vi kan forbedre forholdene. Eksempelvis ved effektivisering af havnene.
Jacob K. Clasen fremhævede også behovet for promovering af søfarten, både i Danmark og i EU.
På europæisk plan gentog han Rederiforeningens velkendte skepsis over for støtteprogrammer som Marco Polo-pogrammet. Han påpegede, at der er mange flaskehalse for europæisk skibsfart og at dannelsen af et fælles europæisk maritimt rum vil betyde et stort fremskridt.
HavneneSekretariatsleder Tom Elmer Christensen, Danske Havne, fremhævede behovet for samarbejde mellem transportformerne. De er reelt indbyrdes afhængige og med en fordobling af godsmængderne i løbet af de næste 25 år, vil der være rigeligt med gods til alle. Han påpegede, at Danmarks erhvervshavne ligger godt placeret i forhold til både regional og oversøisk skibstrafik.
Men selv om havnene siden overgangen til kommunalt eje har udviklet sig til sunde forretninger, så er der ifølge Danske Havne behov for statslige investeringer i både asfalt og skinner mellem havnene og baglandet.
Tom Elmer Christensen fremhævede også behovet for en samlet dansk godsstrategi.
HåndfuldFormanden for den på grund af Folketingsvalget syltede infrastrukturkommission Birgit Aagaard-Svendsen påpegede, at Danmark allerede har en infrastruktur i verdensklasse. Det gælder også de danske havne, der af to forskellige internationale institutioner er placeret på henholdsvis plads nummer to og nummer seks på verdensplan. Derfor er det også vigtigt, at bevare det vi har, sagde Birgit Aagaard-Svendsen.
Infrastrukturkommissionen har udpeget de store erhvervshavne som vigtige portaler mellem Danmark og omverdenen. Kommissionen vurderer, at staten bør prioritere en håndfuld havne, da der ikke er hverken midler, gods eller logistik i at investere i et større antal danske erhvervshavne.