23948sdkhjf

Gang i infrastrukturen

Transportbranchen har forventninger om, at regeringen med sit fornyede mandat vil være klar til at sætte gang i diskussionen om de store vej-, bane og bro-investeringer, som er nødvendige for at samfundet fortsat kan udvikle sig

Transportbranchen har forventninger om, at regeringen med sit fornyede mandat vil være klar til at sætte gang i diskussionen om de store vej-, bane og bro-investeringer, som er nødvendige for at samfundet fortsat kan udvikle sig



Det står klart for de fleste, at det danske vejnet mange stede er så overbelastet, at hverken varer eller personer kan være sikre på at nå frem til tiden. Der er kostbar spildtid. Derfor bliver infrastrukturen en af de store opgaver, som både den nye regering og det nye Folketing, må prioritere højt – også selv om det er mange penge vi taler om.

DTL har beregnet, at det allerede i dag koster 10 milliarder kroner med de lange køer – alene i hovedstadsområdet. Og prognoserne taler om stigende godsmængder, stigende trafikmængder og stigende behov for effektiv transport.

Det er ikke et transport-egoistisk ønske at kanalisere midler fra velfærdsopgaver over til motorvejs-investeringer, der får branchen til at råbe op. Det er en erkendelse af, at væksten risikerer at bryde sammen under vægten af sig selv, hvis ikke den får råderum – hvad enten der er i form af bedre veje, broer, baner eller smartere tænkning i trafik-tilrettelæggelse. Helst begge dele set med transportøjne. Der har været talt meget om kovendinger i valgkampen. Nu er det tid til at vende køerne på motorvejene.

Samtidig skal der gøres noget ved den alvorlige arbejdskraft-mangel, som ifølge HTS er meget værre, end de fleste forestiller sig. Også her kalder situationen på flerstrengede løsninger, som både regering og Folketing akut må se på.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11