23948sdkhjf

Dieseloliens sagte opstigning mod skyerne

En liter dieselolie koster i dag mere end det dobbelte af, hvad den kostede, da det første nummer af Trans Inform kom på gaden

En liter dieselolie koster i dag mere end det dobbelte af, hvad den kostede, da det første nummer af Trans Inform kom på gaden



Af Lars Lassen

Fire kroner og 22 øre. Det kostede en liter dieselolie i november 1987. Hvis dieselolien havde fulgt den almindelige prisudvikling, så skulle en liter i dag koste omkrig seks kroner og 70 øre.

Men i skrivende stund er listeprisen på en liter lastbileliksir ni kroner og 99 øre – og den stopper næppe der.

Med råoliepriser omkring gyserniveau på 95 US-dollar, så spår eksperterne brændstofpriser på 13-15 kroner literen i foråret. Men vi glemmer lige dommedagsprofetierne et øjeblik.

Sold til staten

Prisen ude ved tankstanderen var også andet end den rene dieselpris i 1987. Dengang udgjorde produktets pris kr. 1.70, mens energiafgiften på kr. 1,76 og momsen på 76 øre forede statskassen.

I dag er selve dieselolien steget til kr. 5,26. Energiafgiften, der i 1987 var højere end dieselprisen, udgør nu mindre end halvdelen af literprisen med kr. 2,49. Momsen koster to kroner lige ud, mens CO2 afgiften ligger de sidste 24 øre oven i regnskabet.

Raketfart mod raketpris

Som det fremgår af kurven, så steg brændstofpriserne forholdsvis lidt frem til årtusindeskiftet, hvor de tog et kraftigt spring i vejret. Efter et par år med et fald og stilstand har prisen været på vej opad i raketfart, siden 2005

Dieselomkostningerne har været en tung byrde for vognmandserhvervet siden den første oliekrise i starten af 1970’erne. Men byrden har været mere eller mindre blytung i perioden.

I de lange perioder, hvor prisen har stået forholdsvis stille som i den sidste halvdel af 80’erne og i perioden efter den første golf-krig er dieseloliens andel af driftsomkostningerne dalet en smule, fordi eksempelvis lønudviklingen er gået hurtigere.

Men byrden er blevet markant tungere siden 2004.

Større bid

Ifølge ITD’s tal, så udgjorde de årlige brændstofomkostninger på en solotrækker i andet kvartal i år godt en halv million kroner. Dermed er omkostningen per kilometer steget fra 2,90 kroner i 1. kvartal 2004, til 3,18 kroner i 2. kvartal 2007. Set i forhold til de samlede omkostninger tegnede dieseludgifterne sig for godt 30 procent i andet kvartal i år mod lidt over 28 procent i starten af 2004.

Effekten af de sidste ugers badutspring på råolieprisen vil formentlig drive brændstofomkostningernes andel driftsomkostningerne yderligere i vejret i den kommende tid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08