Blokvognsfirma havde kun én blokvogn
I det allerførste nummer af Trans Inform, blev der bragt et foto af en blokvogn, der havde en bunker på ladet. Transporten var faktisk blevet udført næsten ti år tidligere nemlig i midten af 70erne.
Det var en bunker, der blev flyttet i det nordlige Vendsyssel.
Blokvognen tilhørte et i dag næsten ukendt transportfirma, der bar navnet Danoient ApS, der var et selskab, som var stiftet fifty/fifty af vognmand Torben Rafn i Sommersted og daværende vognmand Jørn Bolding i Esbjerg.
Selskabet havde kun en enkelt blokvognstrækker, en flot treakslet Mack.
Når der var brug for mere kapacitet hentede man den fra de to vognmænds øvrige vognpark.
Blokvognen var en af de allerførste seksakslede Broshuis blokvogne, der som noget usædvanligt havde medsporing på de to forreste aksler og de bagerste tre aksler. Kun aksel nummer tre var hel fast. De to forreste havde en slags modsat medsporing så de drejede med ud under kørslen.
Når der skulle bakkes, skulle alle fem styrende aksler låses, så det var noget af en udfordring.
Selskabet Danoient udførte mange transporter mellem Skandinavien og Mellemøsten, bl.a. stod firmaet for en transport af en meget stor presser fra Odder til Iran i november 1975.
Første Goldhofer bruges stadig
Siden etablerede Jørn Bolding sit handelsselskab med samme navn og både hans vognmandsforretning og hans aktiviteter i Danoient blev afhændet.
I stedet gik han ind materielbranchen og blev blandt andet agent for den tyske blokvognsproducent Goldhofer.
Danoient blev afviklet i 1979 ved, at Jørn Bolding overtog selskabet samt blokvognen, der efterfølgende blev solgt til anden side, mens Torben Rafn overtog Mack-trækkeren.
Jørn Bolding har siden arbejdet meget med udvikling og salg af nye blokvogne, mens Torben Rafn har udviklet sig til en af de største blokvognstransportører, hvor udviklingen mere gik over i rigtige kombinationsblokvogne.
Inden længe er det 25 år siden at Torben Rafn anskaffede sig sin første Goldhofer kombinationsblokvogn, der stadig anvendes.