23948sdkhjf

Slip tøjlerne i tide

Peder Meldgaard var allerede et oplagt emne til vognmandsportræt, da de første numre af Trans Inform gik i trykken for 20 år siden

Peder Meldgaard var allerede et oplagt emne til vognmandsportræt, da de første numre af Trans Inform gik i trykken for 20 år siden



Af Lars Lassen

Solen skinner altid lidt på Peder Meldgaards kontor – selv når himmelen er grå og trist – når han to-tre gange om ugen kigger forbi og tjekker sin mail.

- Når jeg kigger ud på de mange parkerede biler på p-pladsen, som viser hvor mange medarbejdere, der arbejder her i dag og tænker på, at virksomheden drives videre af mine tre børn i fællesskab, så er det for mig en solstrålehistorie, som jeg er rigtig stolt af, siger Peder Meldgaard, der i dag nyder pensionisttilværelsen i fulde drag.

Den karismatiske vognmand med meget mere har skabt en af de mest bemærkelsesværdige forretninger i den danske transportbranche, siden han købte en budbil i 1971 og startede karrieren som selvstændig.

Det var allerede tydeligt for 20 år siden, at Peder Meldgaard var en rigtig god vognmandshistorie. Derfor var Trans Inform heller ikke mange måneder gammel, før den da 46-årige Peder Meldgaard blev portrætteret i bladet.

En på øjet

Selv om Peder Meldgaard i dag er pensionist og helt har overdraget virksomheden til børnene, så er der mange træk fra dengang, der går igen i den 66-årige pensionists tilværelse.

- Jeg står stadig tidligt op og svømmer to timer hver morgen. Jeg gør meget ud af at holde mig i gang. Man skal have noget at gå op i. Det dur ikke at sidde med hænderne i skødet, for så kan man ikke få tiden til at gå, siger Peder Meldgaard.

Han dyrker også stadig mange af de fritidsaktiviteter, han prioriterede da han var erhvervsaktiv.

- Men nu er der også tid til jeg tager mig en middagslur en gang i mellem, klukker Peder Meldgaard.

Han indrømmer, at det var svært at vænne sig til pensionisttilværelsen i starten.

- Det første halve års tid var svær. Det er selvfølgeligt en stor omvæltning, at overdrage en virksomhed, som man har bygget op fra bunden. Men det er til gengæld en stor glæde, at se sine børn føre virksomheden videre. Nu har jeg for længst vænnet mig til at være pensionist og vil nødig tilbage og have ansvar for driften, fortæller Peder Meldgaard.

Han har for nyligt opgivet posten som formand i bestyrelsen og sidder nu kun som menigt bestyrelsesmedlem.

- Jeg blander mig slet ikke i driften. Når jeg kigger forbi en halv til en hel time om formiddagen to-tre gange om ugen, så er det for at læse min mail og så for at tale med børnene. Det sker jeg spørger, hvordan det går med en bestemt afdeling, men det er det hele, siger Peder Meldgaard.

Slip tøjlerne

Han besluttede allerede, da børnene begyndte at arbejde i familievirksomheden, at han ville rejse sig fra direktørstolen når han fyldte 63 og helt trække sig fra ledelsen, når han fyldte 65. En beslutning han har fulgt til punkt og prikke.

- Jeg skal ikke sidde og være bremseklods i firmaet. Vi må erkende, at jo før de unge kommer til, jo bedre klarer de jobbet og det er fantastisk at have tre børn, der alle er med til at føre virksomheden videre. Men det får man dem kun til, hvis de får ansvar fra starten, siger Peder Meldgaard ivrigt.

Han lægger ikke skjul på, at han aldrig selv har haft stort kørekort og fremhæver, at hverken de to sønner Henrik og Lasse eller datteren Line har brugt læretiden på at køre lastbil.

- De har siddet på kontor fra starten. Der er alt for mange generationsskifter i transportbranchen, hvor sønnen ligger og kører lastbil indtil han er 40-50 år. Det er alt for sent. Det skulle være strafbart, hvis en vognmand, der skal overdrage virksomheden til en søn eller en datter, bliver siddende efter han er 65, fastslår Peder Meldgaard.

Han fremhæver, at de to sønner og datteren kun var omkring 30 år, da han trak sig fra direktørstolen.

- Hvis man først er nået 40, så har man ikke den samme energi til at realisere ambitiøse og langsigtede mål. Det kan jeg også se i dag, hvor det er de unge medarbejdere under 30, der har kræfterne og kundskaberne til udvikle virksomheden, siger Peder Meldgaard.

Derfor er han også godt tilfreds med den mere flade organisationsstruktur, der præger familievirksomheden i dag end tidligere.

- Det er simpelthen nødvendigt at udellegere mere ansvar i forhold til tidligere, hvor tingene var mere topstyret. Det er sundt, fordi det er med til at give de unge lov til at gøre deres egne erfaringer. Det gælder også de erfaringer, der koster penge. Det skal der også være plads til, hvis man vil have de unge til at tage ansvar. Hvis de ikke får lov til at komme frem, så taber de lysten, siger Peder Meldgaard, der understreger, at det gælder inden for alle former for erhvervsvirksomhed – ikke kun i transport.

Indkøb og udvikling

Peder Meldgaard røber gerne det grundlæggende forretnings-fif bag sin succes.

- Du kan ikke sælge dine ydelser dyrere end dine konkurrenter. Derfor er der reelt kun to områder, hvor du kan forbedre din indtjening. Effektiv drift er det ene og indkøb er det andet. Det er især på indkøb, at de store gevinster ligger. Derfor har vi også satset aktivt på indkøb allerede fra starten og haft en selvstændig indkøbsafdeling i mange år, fortæller Peder Meldgaard.

Han fremhæver igen og igen udvikling som et andet og helt centralt begreb i virksomhedsdriften.

- Du er nødt til at udvikle din virksomhed hele tiden. Det har altid været et mål for mig, at vokse hvert år. Hele tiden få nye ideer og udvikle virksomheden. Det gør børnene også i dag, fortæller Peder Meldgaard tilfreds.

Meldgaard Gruppen har i årenes løb hentet mange udmærkelser i erhvervslivet. Virksomheden har hentet ni Gazelle-priser i årenes løb og hentede sidste år den anden Entreprenørpris ved et arrangement i Kolding. Endelig fik virksomheden ’Den gyldne Ambolt’, der uddeles af Jyske Vestkysten, sidste år.

- Det er jo ikke tilfældigt, at vi har fået så mange priser. Dem har vi kun fået fordi vi er dygtige, og hele tiden er på forkant med udviklingen, siger Peder Meldgaard.

Et eksempel er IT, hvor Peder Meldgaard anskaffede det første EDB-system i 1975, og da Trans Inform besøgte ham i 1988 var han i gang med at slide det tredje IT-system op.

Færre og større

Peder Meldgaard erkender, at vognmandsmetieren på mange måder er blevet mere krævende, men påpeger samtidig, at det er blevet lettere, fordi branchen har gennemgået en kraftig konsolidering.

- Du skal ikke længere ligge og slås om kunderne med en masse kolleger. Tidligere var der 10-15 vognmandsforretninger i Aabenraa. I dag er der kun en. Det er meget svært for små vognmandsvirksomheder med en eller to biler at overleve i dag. Hvis du skal tjene penge og udvikle din virksomhed, så er du nødt til at samarbejde med kolleger. Kunderne er også blevet større og de forventer, at deres leverandører kan matche deres efterspørgsel. Derfor er det nødvendigt, at samarbejde. Et eksempel er inden for entreprenørbranchen.

- Da vi startede i 70’erne var en ordre på 100 kubikmeter sand en stor ordre. I dag leverer vi 2.000-3.000 kubikmeter om dagen, fortæller Peder Meldgaard.

Han mener også, at kunderne har ændret indkøbsmønster.

- Tidligere ringede de til 20 forskellige vognmænd og spurgte om prisen. I dag er de mere tilbøjelige til at indgå langtidsaftaler, især med leverandører som har givet dem en ordentlig behandling. Det nyder vi godt af og vi har mange flere langtidskontrakter end tidligere, siger Peder Meldgaard.

- Vi har altid været utroligt gode til at holde på vores kunder, og det er vi stadigvæk. Det er stadig en af vores stærke sider. Hvis du behandler dine kunder ordentligt, så bliver du populær og så får du mere og mere at lave, siger Peder Meldgaard.

Alt overbord

Peder Meldgaard var i 11 år aktiv i VA og siden ATL, hvor han arbejdede aktivt for at samle den danske vognmandsbranche. Derfor er han også mere end ærgerlig over den strid, der kendetegnede erhvervet, da Trans Inform interviewede ham i 1988 nu er brudt ud igen.

- Det var mange års hårdt slidt, der fik samlet branchen til gavn for alle. Nu har de splittet det hele ad igen. Det er ufatteligt, at de ikke kan finde ud af at samarbejde i dag. Det er selvfølgeligt den gamle strid mellem store og små vognmænd, der ligger bag. Jeg ved ikke, hvem det går mest ud over. Men det gavner ingen i branchen og i mine øjne, er det helt til grin. Det er mange års arbejde, der er smidt over bord, siger Peder Meldgaard tydeligt irriteret.

Rejselysten

Men privat er det den aktive pensionisttilværelse, der er i fokus.

- Jeg er blevet ret god til at nyde min tredje alder. Jeg har sat mig det mål, at jeg vil ud og rejse i udlandet en uge om måneden og det har jeg holdt til punkt og prikke i de sidste tre år, fortæller Peder Meldgaard.

Turene går til så forskellige steder som Spanien, Afrika og Grønland for blot at nævne nogle få destinationer – hvor Margit, Peders kone og trofaste støtte gennem alle årene er en naturlig rejsepartner. Rejserne kombineres ofte med Peder Meldgaards to store lidenskaber: golf og jagt.

- Jeg var på jagt fem dage i sidste uge. Man skal jo holde sig i gang. Jeg er også stadig aktiv i skyttelauget og kegleklubben, hvor jeg er af sted to aftner om ugen, slutter Peder Meldgaard.

Meldgaard Gruppen

Peder Meldgaard startede Aabenraa Budcentral med en enkelt budbil i 1970. Dermed var grunden til det der i dag hedder Meldgaard Gruppen lagt.

Allerede i 1971 fik virksomheden en egentlig flytteafdeling og Peder Meldgaard købte samme år en serviceudlejning.

I 1976 vandt virksomheden ved licitation opgaven med indsamling af dagrenovationen for Aabenraa Kommune. En opgave som Meldgaard Miljø & Genbrug stadig varetager, og hele renovations- og miljøområdet er i dag en af virksomhedens vigtigste. Meldgaard Miljø & Genbrug varetager i dag dagrenovation for et stort antal kommuner i Jylland og på Fyn. Meldgaard Miljø & Genbrug har også betydelige aktiviteter inden for modtagelse og sortering af affaldsslagger fra flere store danske kraftvarmeværker, indsamling af erhvervsaffald og bygningsaffald, herunder modtagelse af forurenet jord.

I 1977 fik Peder Meldgaard eneforhandling i Danmark af Hollandske hejselad for container-transport. Dette blev starten til etablering af selskabet Meldgaard Hydraulik A/S i 1987.

Samtidig fik selskabet eneagenturer for flere kendte fabrikater af olietanke, grabber, kroghejs samt hydrauliske komponenter. I 1997 tog man springet fra forhandler til producent med produktion af et eget udviklet hejselad, der var en videreudvikling af de på markedet eksisterende fabrikater.

Et andet nyt forretningsområde, der blev startet i slutningen af 70’erne var salg af silikat og garnet sand til sandblæsning og vandstråleskæring – aktiviteter, der i daq er samlet i Meldgaard Silikat A/S.

Samtidig blev vognmandsafdelingen udvidet med en række specielle køretøjer, blandt andet kraner.

I 90’erne kom Meldgaard Handel A/S til, der blandt andet har forretningsområde inden for salg af sorteringsmaskiner, knuser, transportbånd til blandt andet grusgrave og genindvendingsindustrien.

1995 blev der etableret detailforretningen Meldgaard Foder & Hobby A/S, der bl.a. sælger alt til kæledyr, jagt, fiskeri, hesten og haven. Det har sideløbende givet grundlag for Meldgaard Engros A/S, der på grossist basis, primært sælger foder og tilbehør til kæledyr.

De mange selskaber er samlet i Meldgaard Gruppen, der i dag beskæftiger omkring 550 medarbejdere. Selskabet har domicil på adressen Askelund 10 i Aabenraa, hvor man råder over 650 kvadratmeter administration og 9000 kvadratmeter lager.

1. januar 2005 blev et længerevarende generationsskifte afsluttet, hvilket betyder at virksomheden i dag ejes og drives af anden generationen, som består af Henrik, Lasse og Line Meldgaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081