Tryk på hele vejen
I anledning af Trans Inform 20 år jubilæum fortæller adm. direktør i Dansk Transport Forlag og mediværksætter af bladet om udviklingen og de bevæggrunde, der har ligget bag den uomtvistelige blad-succes, som Trans Inform er blevet – og det er kun begyndelsen.
Det er absolut intet tilfælde, at Trans Inform i dag fremtræder som et moderne og velanskrevet transportfagblad. Det har gennem alle årene krævet en ekstraordinær indsats. Og så var det alligevel lidt at et tilfælde, at det overhovedet blev et blad.
For da Trans Informs utrættelige primus motor gennem alle årene, Tove Sommer Juhl, sammen med sin daværende kompagnon startede processen, var det faktisk en database, det handlede om.
I sig selv var det en banebrydende tankegang for mere end tyve år siden, at man kunne etablere et salgsforum for de mange reservedele, som vognmandsforretninger dengang lå inde med på deres værksteder, og som andre i branchen efterspurgte. Internettet eksisterede ikke i praksis, så det var et rugbrødsarbejde af dimensioner at skaffe alle de nødvendige input.
- Der var omkring 7.000 vognmænd på Danske Vognmænds medlemsliste, og vi hyrede 13-14 telefonsælgere til at tage kontakt med dem fra en ende af og høre, om de havde materiel til salg. Og det viste sig, at der var interesse for ideen, og jeg har selv ad den vej talt med mange af vognmændene ligesom jeg, også som annoncesælger var i kontakt med mange af leverandørerne, fortæller Tove Sommer Juhl, der opregner det som en af sine store glæder ved bladarbejdet, at hun den dag i dag stadig kan møde og få en sludder med så mange af de mennesker på messer, receptioner og arrangementer i branchen.
Nyheder og personerMen der var først da behovet for at gøre databasen kendt og mere operativ, at selve bladet blev virkeliggjort. Her kunne man samle de mange tilbud og præsentere dem – og samtidig bringe nyheder om branchen og fortælle om dens personer. Hvilket i øvrigt har præget Trans Inform hele vejen op til i dag.
- Men det var da en hård tid, som krævede en stor indsats og økonomisk var det jo et usikkert projekt, for vi måtte selv investere midlerne. Jeg ved faktisk ikke, om jeg havde turdet kaste mig ud i det, hvis det havde været i dag, siger hun.
- Men lidt efter lidt fik vi bedre fat. Flere annoncører kom til. Det vil sige de kom jo ikke af sig selv. Vi tog f.eks. fat i de folk fra branchen, som hver søndag annoncerede med transportmateriel i Jyllands-Posten og ”stjal” dem. Vi ramte målgruppen mere præcist, og det lykkedes faktisk, at flytte hele gruppen over til os, fortæller Tove Sommer Juhl, som på det tidspunkt havde købt sin partner ud og selv indestod for det hele.
I kø for at annoncereI begyndelse var det primært annoncerne det handlede om.
- Vi solgte faktisk forsiderne som annoncer, og i langt tid var der kø for at sikre sig forsiden f.eks. blad kranimportørerne. Også til bagsiden havde vi venteliste, så det gik lidt på skift, fortæller hun - ikke uden tanke for den nuværende konkurrence-situation, hvor der er kamp om hver millimeter.
- I øvrigt er det stort set de samme konkurrenter, der er på markedet i dag. Der har kun været få udskiftninger. Men vi kom jo ind som det lille, lidt aparte blad, og jeg husker tydeligt på en messe i Bella Center, at én af de andre udstillere lidt hånligt sagde: ”Nå, ja, det er jo jer med det der spøjse sort/hvide blad”. Da kunne jeg være på et meget lille sted. Men samtidig var det en af den slags bemærkninger, der kunne få mig til at sige: - Jeg skal vise dem, skal jeg, siger Tove Sommer Juhl og afslører dermed den drivkraft og kampvilje, som alle omkring hende kan nikke genkendende tid og som nok går som en understrøm gennem hele udviklingen af både blad og teknik, som skridt for skridt har flyttet Trans Inform op i eliten.
Lavede det selv- Vi lavede jo i årevis det hele selv. Layout, opsætning og så videre foregik i huset. Helle (Helle Krogholm, husets altfavnende faktotum) arbejdede simpelthen igennem hele natten, så vi kunne komme så tæt som muligt på tidsfristerne, fortæller Tove og nævner som en helt afgørende ting for bladets succes medarbejdernes indsats.
- De har båret det hele igennem med entusiasme og stor loyalitet. F.eks. er vore lastbiltest meget anerkendte. Vi er altid blandt de første tre medier, der bliver inviteret med til de store lastbilbegivenheder og præsentationer. Alt det er jeg faktisk stolt af.
Der har været mange del-sejre undervejs.
- F.eks. da det i sin tid lykkedes, at få de store importører med som annoncører. Det oplevede vi som en klar blåstempling af bladet. Og jeg husker, at vi satte champagne på bordet, da den første aftale var i hus.
- Samtidig glæder jeg mig over, at vi har fået så godt fat i de nye IT-muligheder. Vores portal, Lastbilmarkedet er jo en meget populær og moderne, aktiv udgave af vores oprindelige database-koncept, og vi er også bladmæssigt kommet langt på nettet, hvor abonnenter online kan hente hele bladet ind på deres skærm – ja helt enkelt kan sidde og bladre i det på skærmen – og vi følger op med yderligere tiltag på mobiltelefonen.
- Et nyere kapitel er jo vores nyhedsbrev TTN, som er fælles for Danmarks Transport-Tidende og Trans Inform. Her har vi virkelig ramt noget rigtigt for brugerne og vi er foreløbig oppe på knap 3.000 daglige modtagere af det elektroniske nyhedsbrev, fortæller hun.
SkuffelserSelvfølgelig har der også været skuffelser undervejs.
- Det har da været hårdt ind imellem og der har været situationer, hvor man har været tæt på at opgive ævred, men aldrig for alvor. Det som faktisk har skuffet mest, har vi ikke selv været herre over: Det er Post Danmark, som kommer ind og stikker en kæp i hjulet for os som bladudgiver. De vil bestemme, hvornår bladene skal udkomme, og de er så store på markedet, at de åbenbart suverænt selv kan bestemme, hvilken pris de vil have. Vi må bare betale. Det var ikke gået på noget andet område i erhvervslivet.
AnsvaretTove SommerJuhl har aldrig været bange for at tage en udfordring op. Hun lægger ikke skjul på, at hun er autodidakt som bladleder, men i hendes tilfælde har learning by doing vist sig at fungere hele vejen igennem.
- Jeg har aldrig gennemgået en formel lederuddannelse, men det gælder jo for mange erhvervsledere, og noget må jo være lykkedes for mig. I hvert fald opfattede jeg det som en tillid, da vores principal Deutscher Verkehrs Verlag, DVV i Hamburg (i dag DVV media Group) bad mig om at overtage ansvaret som administrerende direktør, da Trans Inform og Danmarks Transport-Tidende i 1998 blev samlet i Dansk Transport Forlag A/S.
- Det var stifteren af Danmarks Transport-Tidende, Erik Koch Larsen, som i sin tid havde anbefalet Trans Inform til DVV, og det var da trods alt med et lille klap på egen skulder, at jeg kunne konstatere, at vi som ”den lille”, nu også skulle tage ansvar for den store. Da var Trans Inform flyttet fra Aalborg til Padborg, hvor det administrative hovedsæde nu er.
Kender alleTove Sommer Juhl har gennem årene fået et godt kendskab til transportbranchens personligheder. Møderne med dem står som nævnt højt på hendes plusliste og omfatter også de mange organisationsfolk, hun har mødt i kraft af sit ægteskab med Hans Magnus Juhl, som i mange år var aktiv i VA-bestyrelsesarbejdet og sluttede som formand for ITD – faktisk mødte de hinanden på en VA-generalforsamling for 12½ år siden.
- Det har slået mig, hvor forskellige branchens folk er. Den rummer alt lige fra den lille selvkørende vognmand til chefen for virksomheden med den store flåde. Og det sjove er jo, at man godt kan møde en enbils-vognmand med den fineste laksko-stil og en topchef i træsko. Der er mange personligheder. Men forskellene er også så store, at det måske er derfor man kan have så svært ved at opnå samling i organisations-livet.
UafhængighedMen selv om Tove altid har lagt vægt på, at Trans Inform skal være til at stole på, også for organisationerne, har linjen i alle årene været uafhængig. Mottoet har været: Vi er vognmændenes talerør.
For uafhængigheden og selvstændighed er en søjle i hendes selvforståelse som bladudgiver. Selv da Trans Inform blev solgt til DVV efter et års drøje forhandlinger, var selvstændigheden i centrum.
- Jeg kunne da godt dengang have en fornemmelse af at have solgt ”barnet”, men jeg fik jo lov til at køre videre, som jeg selv ville. ”Så længe pengene passer, hører I ikke noget fra os”, som den daværende chef for DDV, sagde.
Personlig indsatsTove Sommer Juhl har investeret meget af sig selv i bladprojektets levetid – og gør det stadig.
- Men jeg var single dengang og havde kun ét barn. Det var nok ikke gået med en hel børneflok, og i øvrigt har min datter, Tina Sommer-Larsen været med i firmaet som sælger i flere år. Men jeg skal da ikke lægge skjul på, at det har fyldt meget i mit liv. Og det gør det stadig. Jeg er koblet op på forlaget hjemmefra, og skal altid lige følge med i det seneste. Det fylder naturligvis, men sådan skal det være, siger Tove, der også har en lille kæphest hun gerne vil gøre mere ud af: - Jeg er lidt optaget af coaching, som jeg oplever som andet end et modefænomen, og som jeg godt kunne tænke mig at gå videre med for at skabe ny og måske anderledes udvikling.
For selv om Tove Sommer Juhl tidligere på året fyldte 60 år – hvilket blev bevidnet af store dele af transportverdenen ved receptionen i Padborg - har hun ingen planer om at stå stille. Og hun fik en meget venlig og indtrængende opfordring til at fortsætte fra principalerne i Hamborg.
- Vi skal fortsat være med fremme når det gælder de elektroniske medier, men jeg tror ikke på, at det trykte medie forsvinder foreløbig. Det bliver ikke i min tid. Trans Inform er kommet for at blive. Men ikke bare det: Sammen med resten af udgivelserne vil vi satse på en spændende og også mere globaliseret fremtid.
- For nu vil vi nemlig gerne høre lidt fra Tyskland, så vi fuldt ud kan udvikle os som led i en internationalt orienteret blad-gruppe med blade i Dubai og Indien – ud over alle de europæiske medier som er med i gruppen Tyskland, Holland, Belgien, Polen, Tjekkiet og så videre.
Der skal ske noget, hvor Tove Sommer Juhl bevæger sig – og næste skridt er snart taget. Fremtiden er for længst begyndt og læserne og annoncørerne kan godt begynde at glæde sig.