23948sdkhjf

Tyve år der virkelig flyttede sig

Forleden kunne man i radioen høre fremtidsforskeren Rolf Jensen fortælle, at den tid, med smalhals og regulær fattigdom, som har fået de ældste generationer til at lægge til side til dårlige tider og forlange af deres børn, at de spiste op, den er definitivt forbi, også selv om den på mange måder har præget den efterfølgende generation – hippier og 68’ere eller ej.

Forleden kunne man i radioen høre fremtidsforskeren Rolf Jensen fortælle, at den tid, med smalhals og regulær fattigdom, som har fået de ældste generationer til at lægge til side til dårlige tider og forlange af deres børn, at de spiste op, den er definitivt forbi, også selv om den på mange måder har præget den efterfølgende generation – hippier og 68’ere eller ej.



Velstanden er i den grad kommet for at blive, og der er ingen realistiske forestillinger om, at vi nogensinde behøver frygte armod igen.

Så skråsikkert var der få der turde udtale sig for 20 år siden. Man talte om fattigfirserne, og den ene økonomiske hestekur afløste den anden, selv om man jo på ingen måde var i nærheden af 30’ernes spøgelse. Der sad – trods den store fremgang i årene umiddelbart før - i de fleste voksne på arbejdsmarkedet og i erhvervslivet en fornemmelse af, at det går da meget godt, men ingen siger, at det nødvendigvis varer ved. Den uro er den yngre generation til gengæld ikke det mindste plaget af.

Mulighederne

Så da Trans Inform viste sit ansigt for første gang for 20 år siden, var det i en tid, som på én gang føltes åben for svimlende muligheder – teknologien var lige begyndt på sit hæsblæsende race - men samtidig med en arv, der råbte: Pas nu på ikke at blive for overmodig. Træerne vokser ikke ind i himlen.

På det tidspunkt var en mobiltelefon et udstyr, der vejede flere kilo og computeren hed officielt en datamat, så når Trans Inform i dag kan teste en ny super lastbil fra Volvo eller Mercedes eller en af de andre store producenter, er det et gigantisk udviklingsskridt, vi spænder over i de tyve år. Når vi kan fortælle om forretningsmodeller for vognmændene, der har udviklet sig fra køkkenbords-planlægning til stærke, effektive virksomhedssystemer, så er det ikke bare en udvikling men en stille revolution. Og det smukke ved historien er jo, at vi ikke har mistet den lille vognmand undervejs – han hedder bare en nichevirksomhed eller en underleverandør i vore dages business-sprog.

Vognmændene er simpelthen blevet professionelle også som økonomibevidste virksomhedsledere; for det med at få flyttet godset under selv de vanskeligst tænkelig vilkår – det har de altid kunnet.

Menneskene

Og de, der har fulgt Trans Inform gennem årene vil vide, at mennesket hele tiden har været i centrum. I denne branche mere end så mange andre. Der er mange personligheder, og troen på egne evner og ideer har altid stået stærkt blandt vognmænd. Der kan til hver en tid skabes en løsning. Viljen og kreativiteten er et stærkt makkerpar – uanset om man er en lille eller en stor vognmand.

Måske er viljestyrken – og en medfølgende portion stædighed - også grunden til, at det har været så svært at finde fælles fodslag for organisationerne, selv om alle kan se behovet. Ligesom det så ud til at lykkes, bristede det atter. Hen til kommoden og tilbavs’ igen.

Disse temaer - og andre spændende koblinger af fortid, nutid og fremtid kan du læse nærmere om på de følgende sider, som markerer de første tyve år med Trans Inform.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066