23948sdkhjf

Da Lastas gik over Bæltet

Der var efterhånden nogle, der ikke troede på, at Lastas ville komme til Sjælland – nu er det imidlertid en realitet - forleden blev der holdt rejsegilde på det store center i Greve

Der var efterhånden nogle, der ikke troede på, at Lastas ville komme til Sjælland – nu er det imidlertid en realitet - forleden blev der holdt rejsegilde på det store center i Greve



Af Finn Bjerremand

- Når man er lang tid om en opgave, bør man også gøre det ordentlig sagde administrerende direktør Anders K. Larsen bl.a. i sin tale ved rejsegildet på Lastas København i Greve.

Direktøren benyttede således lejligheden til – overfor de sjællandske kunder - at undskylde, at det har taget så lang tid.

- Mange troede nok slet ikke at vi nogensinde kom til Sjælland, men det gjorde vi altså, fastslog Anders K. Larsen og fortalte om, hvordan han sammen med Jens K. Larsen, der er hovedaktionær i Lastas, havde kørt rundt på Sjælland en weekend for en del år siden og set på lastvognsværksteder.

Til sidst var de endt ved Greve, hvor de kiggede på en del af den grund, som nu er blevet til koncernens fremtidige base på Sjælland.

- Vi kørte hjem, og på vejen blev vi enige om, at gamle lastvognsværksteder på Sjælland, det var ikke os, så vi tog kontakt med Greve kommune og efter nogen tids vaklen frem og tilbage blev det til dette projekt, idet det endte med, at vi også købte nabogrunden.

Center med multiservice

På den store grund, der er 44.000 m2, er der nu rejst en bygning, som er på 9000 m2.

I de to store selvstændige gennemgående baner, hvor der skal være henholdsvis synshal i den ene og smørehal i den anden, er længden 60 meter. Det betyder, at den synsvirksomhed, som vil leje sig ind, vil være i stand til at syne to komplette modulvogntog ad gangen, og tilsvarende i servicehallen, vil der f.eks. kunne smøres to komplette modulvogntog ad gangen.

Det betyder også, at værkstedshallerne, med porte fra begge sider har 30 meter lange servicebaner. Hele værkstedet er bygget med meget stor frihøjde. Det skyldes ønsket om, at der skal være så højt, at en stor portalkran kan køre hen over det hele - og det samtidig vil være muligt f.eks. at kunne montere store lastvognskraner inde i service-hallerne.

I enderne er der lavet toetagers byggeri, hvor der i facaden ud til motorvejen er kontorlokaler, som vil kunne lejes ud til såvel servicevirksomheder, der er tilknyttet centret, som til eksterne lejere.

- Det kan tænkes, at der er virksomheder, der gerne vil have domicil ud til motorvejen og være tæt på det hele, siger Anders K. Larsen.

Og de vil kunne få egen indgang og egne parkeringspladser.

Lastas København er nemlig bygget som et center, hvor der på facadesiden er mulighed for at lave fire selvstændige indgange, som kan deles af to lejemål.

I den anden ende af byggeriet bliver der lavet fælles personalefaciliteter og fælles kantine.

Lejere

Det er meningen, at den nuværende servicevirksomhed DAF i Hedehusene vil rykke ind og overtage serviceværkstedet med DAF-service. Der forhandles om dette i øjeblikket, og man regner snart med, at det falder på plads. Desuden vil både Lastas, Thompson Rental, Lastas Kel-Berg, Lastas Varevogne og Lastas DAF-Trucks rykke ind, hvilket også betyder, at der med Thomspon Rentals tilstedeværelse vil blive depot for udlejning af rullende materiel, på såvel kort som langtidsbasis.

- Vi vil da også arbejde på at få både dækservice, hydraulikværksted, service for kølemaskiner m.v. Der vil også blive etableret tankanlæg, så man kan få fyldt tankene op med både diesel og AdBlue.

- Kort sagt, når kundernes køretøjer kommer her, er det meningen at al service uanset produktets art skal kunne finde sted her, så de ikke skal til at køre andre steder. Om åbningstiderne, siger Anders K. Larsen – vi vil nok ikke nøjes med at holde åbent uden for normal arbejdstid efter behov, men indføre en generel lang åbningstid, som det kendes fra Trekantområdet og Sydjylland.

Lastas-koncernen har dog også tænkt på fremtiden og sikret sig udviklingsmuligheder.

- Vi har en plan klar for bygningen af en bygning af næste samme størrelse og format ved siden af den netop rejste bygning, siger Anders K. Larsen.

Første del af serviceværkstedet forventer at starte op i december måned, mens hele første etape af Lastas København forventes at stå færdig til februar næste år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096