23948sdkhjf

Økonomisk treakslet trækker med Euro 4 motor

Udkørsel af partigods og distributionskørsel med mange aflæsninger kan ses på forbrugstallet

Udkørsel af partigods og distributionskørsel med mange aflæsninger kan ses på forbrugstallet



Af Finn Bjerremand

Et forbrugstal på 1933,55 liter diesel på en tilbagelagt strækning over 6216 km må nok betegnes som meget rimeligt på Fredericia Bud- & Kurertransports forholdsvis nye treakslede Mercedes Actros 2548, der er udstyret med en V6 motor i euro 4 udførelse.

Det giver en faktor på 3,2148 km pr liter brændstof.

Hertil kommer forbruget af AdBlue, der er ligger på 73,61 procent af dieselforbruget. Den treakslede trækker kører konstant med en to-akslet citytrailer, som på grund af den styrende bagaksler er let at komme omkring med.

Men det er da også næsten et must, da chauffør Max Lund næsten normalt kører distribution med ti til tolv leveringer over hele landet, hvor totalvægten er i top.

Stor risiko for kø

Ind i mellem køres der også ture med flere leveringssteder, som bestemt ikke er med til at forbedre brændstofforbruget. Specielt når der køres meget i Trekantområdet, Østjylland og i Hovedstadsområdet, er der stor risiko for at køre i kø, som er med til at give et negativt udslag på brændstofforbruget. Med disse forhold taget i betragtning må forbruget anses for at være fornuftigt, selv om man altid kan ønske det bedre.

Af sted straks

Fredericia Bud- & Kurertransport råder over ti kurervogne og tyve store lastvogne, der fordeler sig på forvogne og trækkere med trailere. Kundemassen i kurerforretningen består af alle typer kunder, lige fra megastore speditionsvirksomheder, industri- og handelsvirksomheder og over til private kunder, der lige har et transportproblem som skal løses. Transportopgaverne er typisk små og store forsendelser, der skal af sted med det samme.

Chr. Jessens virksomhed beskæftiger ca. 30 chauffører, samt tre medarbejdere i administrationen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237