MAN satsede – og vandt igen
RAI var selvfølgelig særlig spændende på et punkt fordi man i lighed med RAI i 2005 offentliggjorde, hvilket mærke, der blev henholdsvis Van of the Year 2008 og Truck of the Year 2008.
Udnævnelsen skete allerede ved åbningsceremonien om morgenen på pressedagen, så man på den måde var sikker på at få mest mulig opmærksomhed helt fra starten af udstillingen.
MANs nye lastvognsgenerationer TGX og TGS vandt, efter min mening helt fortjent, titlen Truck of the Year 2008.
Titlen blev vundet foran Iveco Stralis, Iveco Trakker, Renault Premium Lander og Sisu C600 og det er syvende gang at MAN vinder. MAN er i øvrigt den eneste lastvognsproducent, der har vundet prisen syv gange.
Tyve fag-journalister fra tyve forskellige lande i Europa, valgte MAN i segmentet 18 til 50 ton på grund af pålidelighed, driftsikkerhed, økonomi og komfort. Efter overrækkelsen af Truck of the Year-trofæet sagde en meget glad MAN-koncerndirektør, Anton Weinmann, at der fra årets start havde været tre store mål for MAN:
- For det første skulle MAN gerne vinde Dakar-rallyet, herefter gjaldt det færdigudviklingen og lanceringen af de to nye lastvognsserier TGX og TGS, og endelig skulle de nye lastvognsserier gerne vinde Truck of the Year trofæet for 2008. Det gik alt sammen i opfyldelse.
Det er kun to år siden, at MAN sidst vandt Truck of the Year titlen – ligeledes offentliggjort på RAI.
Dengang var det for den helt nye lastvognsserie indenfor det lette segment, MAN TGL, der vandt prisen. MANs nye lastvognsserier har jo gennemgået en stor forandring på førerhussiden i forhold til TGA-serien og den nye V8 motor er et stor spring frem i tiden for MAN.
MANs nye serier blev præsenteret i Trans Inform nr. 9, hvor man kan læse detaljeret om de nye moderne lastvogne fra München og Braunschweig.