Chauffører søges stadig
Chaufførmanglen er blevet lidt mindre i Danmark, men flere og flere europæiske lande mangler lastvognschauffører
Af Lars Lassen
Der er stadig rigtigt mange tomme chaufførsæder i danske lastbiler. Men problemet er ikke helt så presserende, som det var i foråret.
- Chaufførmanglen er toppet. Den økonomiske vækst er taget lidt af og det betyder også mindre efterspørgsel efter transport og dermed chauffører, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.
Han påpeger samtidig, at en del danske eksportchauffører – mere eller mindre frivilligt – er flyttet over i dansk indenrigstransport i takt med udenlandske lastvognes indmarch i den grænseoverskridende godstransport.
- Det har formentlig også taget lidt af toppen af problemet. Men selv om chaufførmanglen er blevet i lille smule mindre, så er det slet ikke et problem, der er på vej til at forsvinde. Rekrutteringen af nye medarbejdere vil være en af branchens helt store udfordringer i mange år frem, på grund af de små ungdomsårgange. Antallet af unge ufaglærte mænd, der traditionelt har været rekrutteringsgrundlaget, er simpelthen markant mindre end tidligere, siger Ove Holm.
Chaufførmanglen har også ramt de danske busvognmænd.
Tyskland under presDet er ikke bare i Danmark det er svært at finde ledige chaufførhænder. Senest er Tyskland blevet ramt af problemet. Den tyske transportbranche har haft stigende fokus på rekrutteringen af nye tyske lastvognschauffører i det sidste års tid. Gennemsnitsalderen i erhvervet er høj og mange chauffører går på pension i de kommende år. Samtidig har skærpede køre- og hviletidsregler og EU’s arbejdstidsdirektiv lagt yderligere begrænsninger på udnyttelsen af arbejdskraften.
Broderparten af de tyske lastvognschauffører har hidtil hentet deres store kørekort i Forbundshæren under værnepligten. Men Tyskland har - som Danmark – afkortet værnepligten til få måneder. Derfor hjemsendes tyske værnepligtige ikke længere med et stort kørekort i baglommen.
Samtidig har nye EU-regler skærpet kravene til chaufføruddannelsen markant, hvilket ikke gør den tyske transportbranches rekrutteringsproblem mindre.
Image og rammevilkårAllerede i foråret kunne det tyske Bundesverband für Materialwirtschaft, Einkauf und Logistik (BME) berette om voksende prisspænd på indenrigstransporter i Tyskland. Hovedsynderen er den tyske maut. Men manglen på chauffører er den anden hovedfaktor bag et prisspænd, der er vokset fra tidligere 30 procent til godt 50 procent, mellem den billigste og dyreste pris. Dermed har chaufførmanglen i Tyskland allerede påvirket transportpriserne.
Chaufførmanglen i Tyskland er temaet for en heldags konference i Køln 6. december, der er arrangeret af Trans Informs tyske søsteravis DVZ.
H.P. Therkelsen A/S i Padborg, hvis tyske datterselskab beskæftiger et stort antal tyske chauffører, har mærket forandringerne.
- Vi kan også mærke, at ledigheden er på vej ned i Tyskland. Vi får ikke nær det samme antal uopfordrede henvendelser, som vi gjorde tidligere og vi skal søge mere aktivt, for at finde de chauffører vi skal bruge, siger direktør Mogens Therkelsen til Trans Inform.
Han vurderer, at den tyske transportbranche står over for en stor rekrutteringsmæssig udfordring.
- De kan godt lære noget af Danmark på det her område, både når det gælder indsatsen for at forbedre erhvervets image, men også når det gælder om at vise chaufførjobbet som noget positivt og attraktivt, siger Mogens Therkelsen.
Men han fastslår, at transportbranchen i hele Europa indirekte modarbejdes af myndighederne over hele EU.
- Jeg kan godt forstå, at chaufførerne føler sig forfulgt rundt omkring i Europa. Myndighederne har meget travlt med at kontrollere deres gøren og laden, uanset hvilket EU-land vi taler om. EU’s transportkommissær har udtrykt ønske om at hele transporterhvervet får et kvalitativt løft. Det kan kun lykkedes, hvis medarbejderne følger med og det kræver at myndighederne begynder at vise chaufførerne noget respekt og tillid, fastslår Mogens Therkelsen.
Polen ramtChaufførmanglen har også ramt Østeuropa, hvor lande som Polen og de baltiske lande savner chauffører.
- Polen er meget hårdt ramt. Jeg har netop besøgt vores samarbejdspartner i Polen, der har omkring 100 lastbiler, der står stille, ud af en flåde på 700-800 lastvogne. Det ville være utænkeligt for blot et år siden. De forsøger nu, at lokke polske chauffører, der kører i Tyskland tilbage til Polen, fortæller Mogens Therkelsen.