Blokaderne afløst af politik
De store lastvogns-blokader af en del havne og dele af Storebælts- og Øresundsbroerne midt under valgkampen blev fordømt at samtlige transportorganisationer under henvisning til, at der allerede var aftalt evaluering med justitsministeren af bødekataloget
Selv om mange mennesker var begyndt at tale om behovet for at hamstre gær, nåede chauffør-aktionerne aldrig at blive så omfattende, at det ramte samfundet som helhed. Det blev til en del forsinkelser men ikke det frygtede kaos.
Og ligeså megen forståelse for chaufførers og vognmænds pressede situation i bødesammenhæng organisationerne har, lille så lille respekt har de for at valget af blokade som middel over for politikerne.
Både HTS, DTL, ITD og 3F har klart taget afstand fra den slags metoder og henvist til, at man for længst har aftalt med justitsministeren, at der ved årsskiftet skal ske en evaluering af bødekatalogets virkning. Selv om branchen langt fra har fået sine ønsker igennem omkring bødekataloget, så er der allerede sket lempelser to gange, og vurderingen fra organisationsside var, at der var mere af komme efter ad forhandlingens vej. Derfor oplevede de blokaderne som benspænd for arbejdet for en politisk forbedring.
ITD-formand Mogens Therkelsen slår fast, at man er enig i, at sanktionerne er unødvendigt hårde, men at det ikke nytter noget på den måde at tage sagen i egen hånd. Yderligere lempelser må og skal ske via det politiske system, hvor organisationerne har opnået en positiv dialog, mener han.
Budskabet forsvandtOgså DTL opfordrede de utilfredse til at bruge organisationerne og føre sagerne ad den vej.
- Det skaber respekt om branchen siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.
Organisationernes enstemmige udmelding kom efter et haste-møde hos justitsminister Lene Espersen, hvori deltog 3F, DTL, HTS, ATL, Landbrugsraadet, FDL, Dansk Erhverv, Danske Speditører, ITD samt Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening.
Også FDL har vendt tommelfingeren nedad for blokadevåbnet, og vurderer i en analyse, at blokaderne har skadet branchens image uden, at de aktionerende er trængt igennem med budskabet om, at det ikke handler om, at chauffører og vognmænd vil have lov at bryde reglerne eller slippe for straf, men at bødestørrelserne i bagatelsager er ude af trit med forseelserne og ikke har betydning for færdselssikkerheden.
Organisationerne har igen opfordret til, at alle vognmænd og chauffører indsender konkrete sager til organisationerne, så sagerne kan indgå i evalueringen hos justitsminister Lene Espersen.