23948sdkhjf

Hemmeligheden er drivlinjen

Volvos salg af FH16 til tunge vindmølletransporter boomer i øjeblikket – hemmeligheden bag serien er hele drivlinjen, som er altafgørende for tunge blokvognstransporter

Volvos salg af FH16 til tunge vindmølletransporter boomer i øjeblikket – hemmeligheden bag serien er hele drivlinjen, som er altafgørende for tunge blokvognstransporter



Af Finn Bjerremand

Når bl.a. vindmølletransportører som Rahbek Transport A/S mener, at Volvos FH16’ er det bedste bud på markedet i øjeblikket, er det ikke nogen tilfældighed.

Baggrunden for en lastvogns succes inden for dette felt, ligger helt klart i drivlinjen.

- FH16 i den kraftigste version med 660 hk motor og I-shift gearkassen, som er standardudstyr, er netop konstrueret, så den kan klare de hårde påvirkninger, siger Joakim Nilsson, der er ansat hos Volvo Truck i Göteborg og som i øvrigt på trods af navnet er pæredansk. Volvo FH16 660 kører med det, der populært kaldes I-shiftgearkassen i anden generation i den kraftigste version.

Ny software

Til dette brug, er I-shiftgearkassen udstyret med ny software, som har fem gange så stor kalkulationskraft og tre gange større memory end første generation af I-shift gearkassen. Hertil kommer, at det er versionen med overgear, som man anvender. Volvos I-shift anvender et system, hvor man ikke har nogen koblingspedal til rådighed og det er en stor fordel, fordi computeren i gearkassen alt andet lige er bedre til at lave tilkoblingsproceduren end den menneskelige fod.

Computeren sørger for, at der bliver koblet på det rigtige tidspunkt med den absolut mindst mulige belastning af hele drivlinjen, og den sørger også for, at det er det korrekte gear, og der gives den rigtige mængde gas lige i koblingsøjeblikket.

Det er også nogle af grundene til I-shifts store succes.

Svinghjulet

I FH16 660 til tung transport anvender Volvo en enkeltpladekobling, der kan klare udfordringen med belastninger ved igangsætninger med op til 200 ton totalvægt, og så anvendes et dobbelmasse svinghjul, som har nogle umiddelbare fordele.

Dobbeltmasse svinghjulet optager via en fjedermekanisme de kraftigste momentimpulser og beskytter derved bl.a. kobling, kardan og bagaksel mod momentet fra 660 motoren, og gør det muligt at nå de 3100 Nm uden at gå på kompromis med hverken levetid eller komfort.

En positiv bivirkning er derfor også, at dobbeltmasse svinghjulet generelt dæmper vibrationerne og sænker lydniveauet.

Sværgods-software

Hardwaren i I-shiftgearkassen er egentlig den samme uanset applikation. Det er mere motorens størrelse (HK/Nm) og kundens ønske med hensyn til direkte eller overdrive gearkasse, der bestemmer hvilken type vi tilbyder. Forskellen ligger i en speciel software som vi tilbyder til sværgodstransport, og som er beregnet til de tunge vægte. Denne software tilbyder vi sammen med FH 480, FH 520 og alle motorer i FH16 serien - siger Joakim Nilsson.

Der er solgt 126 stk. Volvo FH16 660 på det danske marked siden lanceringen for halvandet år siden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095