Sommers hjørne
Med denne udgave er det præcis 20 år siden, vi sendte det første nummer af Trans Inform på gaden.
Det har været fantastisk spændende at leve med i alle årene i denne dynamiske og hektiske verden, der hedder transport.
Utroligt, som udviklingen har været – indenfor transportbranchen ja – men sandelig også indenfor formidling af transportstof. Når man sidder med det i hverdagen, tænker man ikke så meget over, hvor stor udviklingen i virkeligheden har været.
I dag er det jo helt naturligt, at vi tilbyder vore læsere de seneste nyheder på mail dagligt. Det gør vi med udgivelsen af vort elektroniske nyhedsbrev TTN, som læserne får i mailboxen dagligt. (Nogle nyheder kan altså ikke vente en hel måned med at blive offentliggjort). Og vi er da også stolte – måske oven i købet lidt ydmyge - over den succes, vort nyhedsbrev TTN er blevet. Udover vore hjemmesider, kan vi nu, som det seneste også tilbyde dig, at du kan læse bladet på din computer i en elektronisk version.. Se nærmere på www.transinform.com – hvor du udover at læse det aktuelle blad, også har mulighed for at søge på kryds og tværs i de artikler, vi har bragt i årets løb.
Vi havde da slet ikke fantasi til at forestille os, dengang fra den spæde start i 1987, hvor vi kastede os ud i det som bladudgiver med et blad, der primært var trykt i sort hvidt – at der ville ske så stor en udvikling.
Ved gennemgang af nogle af de allerførste Trans Inform’er har jeg genoplevet såvel sjove artikler som interessante annoncer. Det er ganske enkelt ren nostalgi. Vi har med denne udgave valgt at lave et specialtillæg midt i bladet, der tager udgangspunkt i før og nu – lige til at rive ud og gemme.
Ultimo 1987 kunne vi med glæde berette om, at det havde været et godt år for transportbranchen. Det samme kan man vel sige om 2007, som jo heller ikke må siges at have været et dårligt for transportbranchen – for at udtrykke det på jysk.
Men i 1987 var der ca. 7000 vognmænd til at deles om transporten – i dag er tallet næsten halveret. Det taler jo sit eget sprog om udviklingen i retning af større transportfirmaer – da transporten af varer samtidig er mange gange større end i 1987.
Et aber dabei er der dog i denne herlige branche. Branchens organisationer kunne – som du kan læse om i jubilæumsudgaven - heller ikke i 1987 - finde fælles fodslaw. Det samme ser jo desværre ud til at være tilfældet i 2007. Det kan måske skyldes, at branchen består af en stor flok individualister.
Lastvogne har traditionelt været lagt for had i store dele af befolkningen, hvilket også var tilfældet for 20 år siden. Lastbilerne blev – og bliver til stadighed skældt ud for at være store forurenende køretøjer, hvilket må siges at være en fatal misforståelse. Kan de forbrugere, som jo – ligesom alle os andre i det hele taget er totalt afhængig af varernes fremkomst - ikke snart forstå, at netop lastbilbranchen og producenterne gør alt, for at bygge køretøjerne så miljøvenlige som overhovedet muligt. Hvorfor er der ingen, der kan banke ind i hovedet på de kritiske forbrugere, at eksempelvis jernbanedriften er langt mere forurenende.
Fantastisk at opleve, at rigtig mange af de firmaer, vi i dag tæller blandt vore annoncører, var med fra starten. Det har været rigtig hyggeligt at genopfriske gamle minder med de af Jer, jeg selv har talt med. Mange tak for 20 fantastiske år.
Mange hilsner
Tove Sommer Juhl