DTL ønsker undtagelser
Renovationskørsel er et af de områder, der har brug for undtagelsesbestemmelser i reglerne om køre- og hviletid.
Der vil være praktiske problemer og bøvl for især de danske affaldstransportører, hvis der ikke er undtagelser i bestemmelserne om køre- hviletid.
Det fastslog DTL-konsulent Karsten Gade efter et møde om en ny vejledning til undtagelser i de nye køre-hviletidsbestemmelser i Justitsministeriet. Karsten Gade deltog sammen med John Andersen, formand for DTLs Danaffald-forening, Frank Segall (formand for DTLs erfagruppe Kran-Blok) og Kim Jensen fra virksomheden Marius Pedersen A/S.
- Det er vigtigt, at undtagelsesbestemmelserne fortolkes bredt og i en ånd, der tilgodeser transportørerne, som hidtil har været undtaget på området for renovation. Derudover skal vedligeholdelse af veje, kørsel med varm asfalt og slamsugerkørsel med mere fortsat være en del af undtagelserne, fastslår Karsten Gade.
Godt udgangspunktHan mener, at udkastet til vejledning om undtagelser i køre- hviletidsbestemmelserne som udgangspunkt er et godt skridt på vejen.
- Vejledningen er et godt skridt på vejen til at sikre transportbranchen et værktøj, som gør det overskueligt for den enkelte vognmand at gennemskue i hvilket omfang, at hans transportopgaver er undtaget kørsel eller ej, siger han.
DTL benyttede dog mødet til at fremhæve en række områder, hvor indholdet i vejledningen burde præciseres og tydeliggøres for brugerne af vejledningen.
DTL lagde også stor vægt på, at det tydeligt bør fremgå af vejledningen, hvordan chauffører og vognmænd skal håndtere førerkort og køreskiver, når de bevæger sig ind og ud af undtagelserne og fortsætter med køre- hviletidskørsel.