23948sdkhjf

Transportbranchens multimarked

Lastas har befundet sig i en konstant udvikling siden den spæde start i 1984 – Det hele begyndte med møbler

Lastas har befundet sig i en konstant udvikling siden den spæde start i 1984 – Det hele begyndte med møbler



Af Finn Bjerremand

Lastas A/S i Hedensted har netop holdt rejsegilde på Lastas København, der som man kan læse andet steds i dette nummer af Trans Inform, er et nyt stort center for service til landevejskøretøjer.

Det var vel de færreste, der havde fantasi til at forestille sig, at den lille virksomhed, der i 1984 startede, som en knopskydning hos vognmandsfirmaet Kristoffer Larsen i Hedensted skulle blive så omfattende.

Historien om Lastas er jo en helt endeløs beretning om en koncern, der bare udvider og udvider.

Grundlaget

Det egentlig grundlag for koncernen blev dannet helt tilbage i 1982, hvor direktør Jens K. Larsen arbejdede som møbelsælger i Tyskland og ved siden af møbelsalget tog brugte kassevogne og mindre lastvogne, der kunne benyttes til møbeltransport, med hjem fra Tyskland.

Disse køretøjer kunne sælges i Danmark til møbelhandlere og møbeltransportører.

Første gang virksomheden flyttede, var det ikke så langt, selv om det dengang var et stort spring for den lille virksomhed.

LastasLarsenLastbiler, som det hed dengang, flyttede nemlig til en bygning, der havde facade direkte ud til den stærkt befærdede hovedvej 10. På denne adresse voksede virksomheden igen, og der var ingen udvidelsesmuligheder. Efter at jerntæppet ned gennem Europa forsvandt, blev der brug for entreprenørkøretøjer, og Lastas havde på daværende tidspunkt fået rigtig fart på salget af bl.a. engelske tippeladstrailere på det tyske marked.

Ud til motorvejen

Væksten var stor, så da man skulle finde på noget andet, valgte man at flytte ud til motorvej E45, hvor der var masser af plads og gode udvidelsesmuligheder. Undervejs har Lastas bl.a. i 1992 indgået et nært partnerskab med Kel-Berg, der står som producent af alle slags påhængskøretøjer, lige bortset fra køletrailere og tankvogne.

Netop i segmentet for standard kølevogne indgik Lastas året efter en aftale med den franske udbyder Lamberet, der i forvejen var ret udbredt på det nordiske marked.

I 1997 blev Lastas børsnoteret gennem overtagelsen af den tidligere møbelproducent Friis Møbler, der var noteret på fondsbørsen. I forbindelse med denne overtagelse blev navnet Lastas ændret til Lastas A/S.

Samme år opstod firmaet Lastas Service, der producerede lad m.v. med navnet Kel-Berg og selskabet Lastas Transport-Parts A/S kom også til. Denne virksomhed, der årligt omsætter for 100. mio. kr., ligger inde med alle reservedele til Kel-Berg og Lamberet produkter samt reservedele til mange andre køretøjer.

Længe åbent

For at give så god en kundeservice som muligt, er der åbent fra kl. 6 til 23 hver eneste dag hos Lastas Transport-Parts. Bestilles der reservedele inden kl. 15, leverer selskabet reservedelen næste dag ved kunden.

Året efter blev udlejningsvirksomheden Thompson Truck and Trailer Rental A/S oprettet. Udlejningsvirksomheden, der har en større flåde på vejene, omfattende såvel lastvogne som trailere m.v. på både kort- og langtidsudlejning.

Efter årtusindskiftet opkøbte Lastas-koncernen nabovirksomheden Molgjer Vognfabrik, der et par år i forvejen havde bygget en helt ny fabrik lige ved siden af Lastas-domicilet. Molgjer Vognfabrik er en opbyggervirksomhed, der har stor kompetence inden for vognopbygning og bl.a. hydraulikløsninger, hvortil også hører levering af Zepro bagsmæklifte.

I 2002 overtog Lastas en anden nabovirksomhed, Øster Snede Ladfabrik, der er en gammel og veletableret karosserifabrik, som er specialiseret i alu-opbygninger, og som bl.a. havde Post Danmark, som den absolut største kunde.

Øster Snede Ladfabrik afleverede i øvrigt opbygning nr. 1000 til Post Danmark i 2006.

Overtog DAF-salget

I 2003 overtog Lastas gennem datterselskabet Lastas Trucks Danmark A/S salget af DAF lastvogne i hele Danmark. Et tiltag, der betød at Lastas-koncernen så at sige pludselig kom på højde med andre landsdækkende lastvognsforhandlere.

Men det ændrede ikke ved strategien.

- Kommer der en kunde ind af døren, som gerne vil købe et andet mærke, så skaffer vi det, siger adm. direktør Anders K. Larsen til Trans Inform.

I efteråret 2005 gik Lastas ind og overtog driften af et kendt lastvognsværksted i Skive og etablerede samtidig DAF-service og forhandling af hele Lastas-palletten.

Grund i Padborg

I november 2005 blev der købt et grundstykke i Padborg med det formål for øje, at der skal opføres et servicecenter med udlejning af kontorer og terminal. Kun en måneds tid efter blev det offentliggjort, at Lastas også var i gang med at etablere sig i den norske hovedstad Oslo.

Der er i øjeblikket et byggeri i gang med et kontor og tilhørende indhegnet plads til salgsafdelingen.

I april måned sidste år valgte Lastas at afhænde datterselskaberne Øster Snede Ladfabrik A/S og Horsens Hydraulik APS til familien Sørensen i Nørre Snede, der i forvejen drev Nr. Snede Autolak.

Lastas ønskede i stedet at koncentrere sig om sin kernedrift med salg af rullende materiel og service frem for produktion af ladopbygninger.

I midten af 2006 valgte Lastas også at entrere det svenske marked. Det skete ved at udlejningsvirksomheden Thompson Rental etablerede en afdeling hos den lokale DAF-forhandler i Göteborg.

I november måned sidste år købte Lastas-koncernen sig ind i to norske selskaber. Gennem datterselskabet Lastas Norge A/S opkøbte Lastaskoncernen 40 procent af aktiekapitalen i firmaet PM Truckcranes Norway AS samt 45,8 pct. af aktiekapitalen i PTO AS, der har hovedkontor og værksted i Vormsund lidt nordøst for Oslo.

Samtidig købte Lastas nye store erhvervsgrunde i både Hedensted og i Langeskov på

Fyn, hvor der skal bygges servicecentre og erhvervsejendomme til bl.a. udlejning.

På forkant i Århus

I det kommende Århus Transportcenter valgte Lastas-koncernen at være helt på forkant med udviklingen og sikre sig god plads. Koncernen købte i marts måned i år fire industrigrunde i centeret. Der skal opføres et Lastas Service center, hvorfra man kan betjene mange kunder i den Østjyske region.

I øjeblikket er den første bygning i det nye Lastas-koncept med udlejning af erhvervsejendomme under opførelse i Hedensted.

Det er en bygning på i alt 25.500 m2, som er opdelt i 12 lejemål på hver 2000 m2. Til hvert lejemål, der er målrettet til transportbranchen, er der tre ramper til brug for varelogistikken. Direktør Anders K. Larsen, siger:

- Det er et koncept, som man vil udbrede til hele landet. Det nye byggeri skal stå færdigt til februar næste år.

Lastas er jo totalleverandør af rullende materiel til hele transportbranchen og virksomheder med firmakøretøjer, og er den største, uafhængige forhandler af lastbiler og trailere i Skandinavien med over 700 køretøjer på lager til enhver tid - klar til at køre, vel at mærke, og har en medarbejderstab på ca. 120 personer, når man også regner datterselskaberne med.

Nøglefærdige køretøjer

Mange kunder kommer til Lastas for at købe nøglefærdige køretøjer eller komplette vogntog, hvor vi er leveringsdygtige i det hele, herunder også finansieringsdelen - siger Anders K. Larsen.

På serviceværkstedet hos Lastas i Hedensted er der åbent fra klokken 6 til 23 hver dag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11