23948sdkhjf

Her har vi en virkelig fleksibel gardintrailer

Stor anvendelighed og brugervenlighed præger Maxi–Flexi traileren fra Kel-Berg, som også er en præsentabel sag

Stor anvendelighed og brugervenlighed præger Maxi–Flexi traileren fra Kel-Berg, som også er en præsentabel sag



Af Finn Bjerremand

Navnet MAXI-FLEXI passer meget godt på Kel-Berg gardintraileren fra Lastas-koncernen. Der er tale om en gardintrailer, der har en stor grad af brugsmuligheder, og samtidig er den let at arbejde med for chaufføren.

Den opfylder jo de almindelige krav, som man kan stille til en 34 pallers standardtrailer, der skal anvendes på det nationale og nordiske plan.

Den har en kongetap, som må køre med et maksimalt tryk på 16 ton og en trippelbogie med et tilladt tryk på 24 ton. Og med en egenvægt på 7,1 ton ligger traileren også på et fornuftigt niveau, når det gælder nyttelast.

Anvendes der en vægtoptimeret trækker, som kan holde egenvægten nede på otte ton, sådan at der kan overføres et kongebolttryk på 16 ton, kan traileren laste 32,9 ton.

I store træk er der tale om en trailer med et letvægtschassis helt efter den gammeldags opskrift, med to gennemgående længdevanger, mange gennemgående tværvanger og en BPW- trippelbogie med tre ni ton aksler.

Løber ingen steder

Akslerne er med tromlebremser og et EBS bremseanlæg der også har Roll Stability (ESP på trailere). Bunden er konstrueret af 28 mm hårdttræsplanker, der er lagt i galvaniserede omega profiler, og som er skruet fast. For at kunne sikre godset under transport, er der 18 stolpesæder i bunden samt 12 tilhørende løse stokke. Når stokkene ikke skal anvendes, kan de placeres i et stokkemagasin ude under venstre side, så de ikke ligger i vejen inde i ladet. I forenden er der en forsmæk i fuld højde med en hvid overkant. Forsmækken er slagprøvet ifølge svensk standard.

Stolperne, der holder forsmækken er i lighed med stolperne i bagenden boltet på, så det er let at udskifte dele, hvis der sker skader. Hjørnestolperne foran er forsynet med gardinstrammere, så gardinsiderne også kan spændes eller åbnes fra forenden. Tilsvarende er hjørnestolperne i bagenden forsynet med gardinstrammere. I bagenden er der to bagdøre, der helt efter opskriften sidder med fire hængsler i hver side.

Et enkelt minus

Til gengæld er der kun et lukketøj på hver dør, hvilket jeg betragter som den eneste fejl på den i øvrigt nydelige Kel-Berg trailer.

Når jeg betragter det som en fejl, skyldes det, at jeg flere gange har set bagdøre på ældre trailere med kun et hængsel, der er sprunget op under kørslen.

Det ser bestemt ikke sjovt ud, når en højre bagdør svinger frem og tilbage, og vogntoget samtidig kører langs en cykelsti.

Det skal dog siges at man hos Jens Eriksen A/S fortrinsvis læsser ind og ud af siden, så chancen for, at lukketøjet i bagdørene bliver slidt er meget minimal.

Overbygningen består af et Edscha skydetag, der er let at skyde frem og tilbage, så man let og elegant kan åbne for lasteoperationer via toppen.

For at kunne udløse skydetaget vippes bagvangen lige op og taget er åben for at kunne køre frem.

Begge sider har et presenningsgardin, der er let at trække frem eller tilbage for lastning fra siden. Til at holde godset fast og støtte overbygningen er der fire sidestolper i hver side, som kan skydes frem eller tilbage. Hvis der er behov for det, kan der også sættes sidebrædder imellem stolperne, så godset bedre kan holdes på ret kurs.

I kantskinnen hele vejen rundt er der surringsringe, som sikrer at godset kan spændes ordentligt fast.

Pæn og præsentabel

Trippelbogiens bagerste aksel er udstyret med bogielift, så traileren lettere kan køre omkring med tom vogn, og desuden kan anvendelsen af bogieliften have en positiv effekt på både dæksliddet og trækkerens brændstofforbrug.

I bagenden er der en helt standard trappestige som kan trækkes ud, så chaufføren altid kan komme sikkert ind og ud af bagenden.

Bagenden er Kel-Bergs helt standardbagende med typisk dansk lygtebestykning indeholdende fire trekammer baglygter, to baklygter, to slingrelamper og to nummerpladelys.

Traileren er et pænt og præsentabelt produkt, der har det der kan forventes og som samtidig er funktionel.

Trailer : Kel-Berg

Forhandler : Lastas Hedensted

Type . D100V-MAXI-FLEXI gardintrailer

Model : D100v-8150 Kel-Berg treakslet 34 paller

Totalvægt: 40.000 kg

Trippelbogietryk: 24.000 kg

Kingpintryk: 16.000 kg

Egenvægt: 7.100 kg

Mulig lastevne ved optimal trækker med mulighed for 8.000 kg skammeltryk: 32.900 kg

Mål: Indvendig højde 2.770 mm

Indlæsningshøjde bagende 2.700 mm

Indlæsningshøjde foran 2.630 mm / 2.700 mm

Koblingshøjde: 1.150 mm

Chassies To langsgående vanger

Aksler BPW Eco Plus 9 ton

Ophæng BPW luftaffjedring

Bremser Tromlebremser

Bremseanlæg: EBS med RSS (ESP)

Bogielift: Bagerste aksel i trippelbogien hæves automatisk

Opbygning: Fast forsmæk slagprøvet i flg. svensk standardnorm

Gardinsider

To bagdøre

Edscha skydetag

Surringsmuligheder: Ringe i kantskinnen

Stolper: Stolpesæder i midten og begge sider samt 12 stolper

Adgang til traileren : En almindelig udtrækstrappe i bagenden giver sikker adgang

Bagende: Dansk bagende med 4 runde trekammerbaglygter, 2 baklys, 2 slingrelamper og 2 nummerpladelys

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063