Her har vi en virkelig fleksibel gardintrailer
Stor anvendelighed og brugervenlighed præger Maxi–Flexi traileren fra Kel-Berg, som også er en præsentabel sag
Af Finn Bjerremand
Navnet MAXI-FLEXI passer meget godt på Kel-Berg gardintraileren fra Lastas-koncernen. Der er tale om en gardintrailer, der har en stor grad af brugsmuligheder, og samtidig er den let at arbejde med for chaufføren.
Den opfylder jo de almindelige krav, som man kan stille til en 34 pallers standardtrailer, der skal anvendes på det nationale og nordiske plan.
Den har en kongetap, som må køre med et maksimalt tryk på 16 ton og en trippelbogie med et tilladt tryk på 24 ton. Og med en egenvægt på 7,1 ton ligger traileren også på et fornuftigt niveau, når det gælder nyttelast.
Anvendes der en vægtoptimeret trækker, som kan holde egenvægten nede på otte ton, sådan at der kan overføres et kongebolttryk på 16 ton, kan traileren laste 32,9 ton.
I store træk er der tale om en trailer med et letvægtschassis helt efter den gammeldags opskrift, med to gennemgående længdevanger, mange gennemgående tværvanger og en BPW- trippelbogie med tre ni ton aksler.
Løber ingen stederAkslerne er med tromlebremser og et EBS bremseanlæg der også har Roll Stability (ESP på trailere). Bunden er konstrueret af 28 mm hårdttræsplanker, der er lagt i galvaniserede omega profiler, og som er skruet fast. For at kunne sikre godset under transport, er der 18 stolpesæder i bunden samt 12 tilhørende løse stokke. Når stokkene ikke skal anvendes, kan de placeres i et stokkemagasin ude under venstre side, så de ikke ligger i vejen inde i ladet. I forenden er der en forsmæk i fuld højde med en hvid overkant. Forsmækken er slagprøvet ifølge svensk standard.
Stolperne, der holder forsmækken er i lighed med stolperne i bagenden boltet på, så det er let at udskifte dele, hvis der sker skader. Hjørnestolperne foran er forsynet med gardinstrammere, så gardinsiderne også kan spændes eller åbnes fra forenden. Tilsvarende er hjørnestolperne i bagenden forsynet med gardinstrammere. I bagenden er der to bagdøre, der helt efter opskriften sidder med fire hængsler i hver side.
Et enkelt minusTil gengæld er der kun et lukketøj på hver dør, hvilket jeg betragter som den eneste fejl på den i øvrigt nydelige Kel-Berg trailer.
Når jeg betragter det som en fejl, skyldes det, at jeg flere gange har set bagdøre på ældre trailere med kun et hængsel, der er sprunget op under kørslen.
Det ser bestemt ikke sjovt ud, når en højre bagdør svinger frem og tilbage, og vogntoget samtidig kører langs en cykelsti.
Det skal dog siges at man hos Jens Eriksen A/S fortrinsvis læsser ind og ud af siden, så chancen for, at lukketøjet i bagdørene bliver slidt er meget minimal.
Overbygningen består af et Edscha skydetag, der er let at skyde frem og tilbage, så man let og elegant kan åbne for lasteoperationer via toppen.
For at kunne udløse skydetaget vippes bagvangen lige op og taget er åben for at kunne køre frem.
Begge sider har et presenningsgardin, der er let at trække frem eller tilbage for lastning fra siden. Til at holde godset fast og støtte overbygningen er der fire sidestolper i hver side, som kan skydes frem eller tilbage. Hvis der er behov for det, kan der også sættes sidebrædder imellem stolperne, så godset bedre kan holdes på ret kurs.
I kantskinnen hele vejen rundt er der surringsringe, som sikrer at godset kan spændes ordentligt fast.
Pæn og præsentabelTrippelbogiens bagerste aksel er udstyret med bogielift, så traileren lettere kan køre omkring med tom vogn, og desuden kan anvendelsen af bogieliften have en positiv effekt på både dæksliddet og trækkerens brændstofforbrug.
I bagenden er der en helt standard trappestige som kan trækkes ud, så chaufføren altid kan komme sikkert ind og ud af bagenden.
Bagenden er Kel-Bergs helt standardbagende med typisk dansk lygtebestykning indeholdende fire trekammer baglygter, to baklygter, to slingrelamper og to nummerpladelys.
Traileren er et pænt og præsentabelt produkt, der har det der kan forventes og som samtidig er funktionel.
Trailer : Kel-Berg
Forhandler : Lastas Hedensted
Type . D100V-MAXI-FLEXI gardintrailer
Model : D100v-8150 Kel-Berg treakslet 34 paller
Totalvægt: 40.000 kg
Trippelbogietryk: 24.000 kg
Kingpintryk: 16.000 kg
Egenvægt: 7.100 kg
Mulig lastevne ved optimal trækker med mulighed for 8.000 kg skammeltryk: 32.900 kg
Mål: Indvendig højde 2.770 mm
Indlæsningshøjde bagende 2.700 mm
Indlæsningshøjde foran 2.630 mm / 2.700 mm
Koblingshøjde: 1.150 mm
Chassies To langsgående vanger
Aksler BPW Eco Plus 9 ton
Ophæng BPW luftaffjedring
Bremser Tromlebremser
Bremseanlæg: EBS med RSS (ESP)
Bogielift: Bagerste aksel i trippelbogien hæves automatisk
Opbygning: Fast forsmæk slagprøvet i flg. svensk standardnorm
Gardinsider
To bagdøre
Edscha skydetag
Surringsmuligheder: Ringe i kantskinnen
Stolper: Stolpesæder i midten og begge sider samt 12 stolper
Adgang til traileren : En almindelig udtrækstrappe i bagenden giver sikker adgang
Bagende: Dansk bagende med 4 runde trekammerbaglygter, 2 baklys, 2 slingrelamper og 2 nummerpladelys