23948sdkhjf

Kraftigt signal om miljø og lastbiler

The European Road Transport Show 2007 var denne gang mere et regionalt dækkende arrangement for det nordlige Benelux. Og så har miljøet har fået stor bevågenhed fra lastbilproducenterne

The European Road Transport Show 2007 var denne gang mere et regionalt dækkende arrangement for det nordlige Benelux. Og så har miljøet har fået stor bevågenhed fra lastbilproducenterne



Af Finn Bjerremand

I forhold til tidligere år virkede det som om udstillingen, The European Road Transport Show 2007 – også bare kaldet RAI - virkede lidt indskrumpet i forhold til tidligere år. Udstillingen er dog den største transportudstilling i det nordlige Europa i år, men bærer selvfølgelig kraftigt præg af, at den blev afholdt i Holland.

Flere kendte trailerproducenter havde valgt at blive væk i år. Det var bl.a. Schmitz Cargobull, Bernard Krone og Van Hool.

Om både Schmitz Cargobull og Bernard Krone må det siges at de nærmest også har Holland som et hjemmemarked, da de begge ligger tæt på Holland. Schmitz Cargobull, der er Europas største producent, har således sin succesfyldte kølevognsproduktion liggende mindre end ti kilometer fra den tysk-hollandske grænse. Vi har derfor spurgt Schmitz Cargobull hvorfor man ikke var til stede på RAI i år. Svaret lyder - Europa bliver "mindre", og både vi og vore kunder er mere og mere omkostningsbevidste, siger Kim Aaskov, der er Manging director sales & marketing Scandinavien

RAI messen er gennem årene pr. tradition også blevet besøgt af mange skandinaver. Dog ser Schmitz Cargobull hovedsageligt RAI messens målgruppe som kunder fra Benelux landene.

I dette for Schmitz Cargobull vigtige målområde afholdes der med ca. fire ugers og 150 kilometers afstand to messer; RAI i Amsterdam, Holland og Kortrijk i Belgien.

Ingen enighed

- Begge messearrangører RAI (NL) og Trailer (B) blev af Schmitz Cargobull som af andre potentielle udstillere anmodet om at komme med, et for vore kunder fornuftigt koncept, der betød, at kunderne ikke i et tidsrum af fire uger og en afstand på kun 150 km skulle opleve mere eller mindre samme udstilling.

- Desværre kunne der blandt de to udstillingscentre åbenbart ikke opnås enighed om et sådant koncept, hvilket medførte, at Schmitz Cargobull som Europas førende trailerproducent på lige fod med andre europæiske trailerproducenter besluttede ikke at være til stede på begge de to messer.

- Vi markedsfører og sælger vore produkter under mottoet laveste "Life Cycle Costs", og stiller således spørgsmål ved, om vi medvirker hertil ved tilstedeværelse på de to messer.

- Indtil der findes en løsning fra de to messearrangører på dette marked vil vi vente med en beslutning om evt. fremtidig deltagelse og sideløbende udvikle andre marketingstiltag, siger Kim Aaskov, som tilføjer:

- Det samme gælder for Schmitz Cargobulls vigtige område, Skandinavien, hvor vi definerer Herning Messen som den vigtigste nordiske messe. Vi vil også for Sverige og Norge fremover foretage andre marketingstiltag og stille spørgsmål ved vores deltagelse på messerne i Sverige og Norge, slutter han.

Lastbilnyhederne

Alle de kendte og ukendte lastvognsmærker var selvfølgelig til stede på RAI 2007. Lastvognsproducenterne har alle uden undtagelse gyldne år, når man lige se bort fra dem på det nordamerikanske marked. Her slikkes der nærmest sår efter det katastrofale dårlige salg. Men det ses tydeligt, at det går godt i Vesteuropa, og at lastvognsproducenterne tjener penge.

Iveco var der med sine nye serier, Scania var der med deres nye motorgeneration, som kan klare Euro 5 normen uden brug af AdBlue, og MAN var der med deres nye TGX og TGS-serier.

Det var første gang at både MANs og Scanias nyheder blev vist på en international udstilling.

Miljø er et vigtigt tema

Et af de gennemgående temaer på hele RAI var helt klart miljø. Flere udstillede lastvogne var forsynet med grøn bemaling, så man ikke kunne være i tvivl om, at det er miljøet det handler om.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078