Her står chaufførerne i kø for at få job
Rahbek Transport mangler ikke chauffører og har ansøgere skrevet op til jobs. Firmaet er en moderne vindmølletransportør med fokus på godt arbejdsmiljø
Af Finn Bjerremand
Hos det midtjyske transportfirma Rahbek Transport A/S i Brande kan man ikke nikke genkendende til problemet med mangel på kvalificerede chauffører.
Indehaveren direktør Erik Eg Rahbek, siger til Trans Inform, at virksomheden har mange nye medarbejderemner skrevet op.
Og årsagen til det og til, at virksomheden i det hele taget har så mange gode og engagerede medarbejdere er, ifølge Erik Rahbek først og fremmest de gode forhold og den høje standard på materiel.
Virksomheden har inden for kort tid fået leveret fem nye Volvo FH16 blokvognstrækkere og har yderligere ni Volvo trækkere i ordre. Og så er lastvognene faktisk den mindste del af materielinvesteringen, der i den nuværende ramme løber op i 50 mio. kroner.
Der er således leveret meget nyt blokvognsmateriel, og mere er på vej. Det vil blive leveret inden for det næste halve års tid.
At firmaet har valgt at investere så kraftigt indenfor det tunge segment, skyldes ikke mindst, at man har mange store opgaver med transport af tunge og omfangsrige vindmølledele.
FuttogDe nye blokvognssystemer er henholdsvis af typen futtog fra Nooteboom til ophængt transport af vindmølletårne og kombinationsblokvogne fra Nicolas med afstilbare ladsektioner.
Sidstnævnte type kaldes ”finger adapter”, fordi chaufføren selv kan afstille ladsektionen med læs, trække den bagerste hjulsektion baglæns væk fra laddelen og derefter koble de to dele af blokvognssýstemet sammen og returnere til en ny transportopgave.
Denne type anvendes f.eks. til transport af tunge naceller, der har en vægt på 100 ton, hvor nacellen bliver stående på ladsektionen for videre transport med skib og videre med blokvogn helt frem til vindmølle-siten.
Arbejder i teamsFor at afvikle transporterne så sikkert som muligt, arbejder blokvognsfolkene i teams, hvor den samme følgevogn følger det samme blokvognstog på hver tur.
Derved opnår chaufføren på blokvognstoget og følgebilsføreren, det størst mulige kendskab til, hvordan turen skal forløbe. For eksempel er det jo vigtigt, at følgebilsføreren præcist ved, hvor meget blokvognens bagende skal styres, når der køres gennem en bestemt rundkørsel eller der skal passeres en bestemt forhindring.
Det udviklede sigRahbek Transport A/S blev stiftet i 1996 som et enkeltbilsfirma, med ejeren Erik Eg Rahbek, der er uddannet speditør, bag rattet. Dengang udførte firmaet transporter med hanging garment rundt i Europa.
Vognmandsvirksomheden udviklede sig hurtigt, og der gik ikke lang tid, før Erik Rahbek havde flere vogne i drift. I slutningen af 90erne begyndte vindmølletransporterne, i første omgang med lette emner.
I 2002 overtog Erik Eg Rahbek aktiviteterne i Bent Poulsen Internationale Transporter i Nørre Snede, hvor det meste var centreret omkring transport og distribution af landbrugsmaskiner rundt i hele Europa. En aktivitet, der fortsat udgør halvdelen af virksomhedens aktiviteter.
Hele virksomheden blev dengang centreret i Nr. Snede i lejede lokaler. For to år siden flyttede hele forretningen tilbage fra Nr. Snede til Brande, hvorfra Erik Rahbek oprindelig drev sin vognmandsforretning.
God pladsPå Jyllandsvej blev en tidligere industrivirksomhed indkøbt og omdannet til et flot domicil med gode kontorlokaler og personalefaciliteter samt en lagerdel. Hele pladsen rundt omkring virksomheden blev hegnet inde og en nabogrund på 6000 m2 blev købt op og lagt ind til det nye domicil, og siden er der købt yderligere en nabogrund til, så Rahbek Transport A/S nu er oppe på knap 20.000 m2.
Dermed er der god plads til al det rullende materiel og til de oplagrede traktorer og landbrugsmaskiner. En stor del af traktorerne står ofte på lager i en periode hos Rahbek Transport A/S, inden de bliver distribueret ud til slutkunden.
Transportvirksomheden har 45 ansatte og omfatter 35 trækkende enheder, samt ca. 60 specialtrailere og blokvogne.
Foretrækker VolvoRahbek Transport A/S har valgt at satse på nye trækkere fra Volvo. Det skyldes ifølge Erik Rahbek ikke mindst den fantastiske transmission I-shift og driftsøkonomien i Volvos FH16’. - Jeg betragter FH16 som det bedste tilbud på markedet til special- og sværgodstransporter i dag, siger Erik Eg Rahbek, der også er meget tilfreds med sin lokale Volvo Trucks forhandler, Autohuset Vestergaard A/S, hvor det midtjyske transportfirma mest benytter serviceværkstederne i henholdsvis Kolding og Grindsted.
Afstands-radarSom et ekstra sikkerhedstiltag får Rahbek Transport leveret alle sine nye Volvo lastvogne med ACC (Radar baseret afstandsmåler, der er sammenbygget med bremsesystemet og cruisecontollen), som forhindrer at man kommer for tæt på forankørende trafikanter ude på vejene.
Rahbek Transport A/S har også Dyna-Fleet flådestyringssystem, som er integreret med administrationen, så man opnår en høj grad af styring på flåden og aktiviteterne i virksomheden.