Simulatorerne er på vej
TSU Lastbilsimulator er med i front i udvikling, som gør en regulær forskel i uddannelsen. Klar til stor efteruddannelses-opgave
Af Finn Bjerremand
Da de første pionerer for år tilbage talte om, at man fremover skulle anvende simulatorer i chaufføruddannelsen, havde de fleste kun en hovedrysten tilovers for idéen. Dels var simulatorer noget, der hørte hjemme i fly-verdenen eller i forlystelsesparker - og dels havde mange førere af tunge køretøjer den klare overbevisning, at dem var der ingen, der kunne lære noget.
Men det kom til at gå helt anderledes.
I dag har vi et moderne stationært simulatorcenter på DTC i Vejle. Samtidig råder selskabet TSU Lastbilsimulator A/S også over to mobile simulatorer, der er bygget ind i trailere.
De mobile simulatorer har den store fordel, at de kan køres ud til brugerne, der eksempelvis kan være mellemstore eller større vognmandsforretninger, hvor der er mange, som kan få en tur i simulatoren.
I 2001 blev den vigtige beslutning om at anskaffe en lastbilsimulator taget og i januar 2003 blev den første danske lastbilsimulator taget i brug.
Bedre standardDirektør for TSU Lastbilsimulator A/S, Magnus Købke, siger til Trans Inform, at standarden i 1999 blev bedre på simulatorer, og en rapport i Danmark omkring forhold som færdselssikkerhed og uddannelse pegede hen i mod, at det ville være en god idé med en lastbilsimulator.
Den første simulator var imidlertid en stor udfordring for personalet, idet den er udviklet i Frankrig og kulturforskellene mellem landende havde stor betydning.
Hen ad vejen fik man dog ændret mange forhold og ved hjælp af mange opdatering, blev det meget bedre. I begyndelsen var det også udsigten til, at vognmanden kunne spare brændstof, som gav den store efterspørgsel.
Økonomien udviklede sig fornuftigt og mange fik forståelse for fordelene ved at anvende en simulator, frem for at køre tests i det virkelige liv.
Et alvorligt lastvognsuheld i 2004 fik dog sat mere fokus på færdselssikkerhed, Road Safety, og det ændrede fremtiden over mod en mere målrettet sikkerhedsindsats. I maj 2005 blev der taget beslutning om at iværksætte etableringen af et stationært simulatorcenter ved DTC i Vejle.
Nordisk udgaveDTC havde allerede i forvejen hele uddannelsescenteret på centerbakken, så det ville være naturligt også at knytte et simulatorcenter til. I maj 2006 blev det første spadestik til det nye center taget, og i november blev der holdt rejsegilde.
I marts i år begyndte man som installationen af de to første stationære simulatorer i centeret og en måneds tid efter blev det taget i brug.
Samtidig fik TSU Lastbilsimulator A/S en ny mobil lastbilsimulator, der er bygget mere efter nordiske forhold.
Inde i traileren er der nu et Volvo FM-førerhus, og den nye simulator er meget langt fremme teknologisk.
Magnus Købke siger dog at simulatorerne er forskellige fra virkeligheden.
- Selv om de er betydelig bedre end tidligere, kan man ikke overføre G-påvirkningen. Men det er et spørgsmål om penge. Hvis man siger, at en moderne lastbilsimulator, som vores dækker op til 90 procent, så vil en simulator, der går op til 99 pct. koste 10 gange så meget. Så det er et spørgsmål om økonomi, siger han.
Efferuddannelses-boomAt man har været på forkant med investeringen i nye simulatorer skyldes ikke mindst udsigten til, at der årligt skal efteruddannes ca. 75.000 chauffører, når det nye EU-direktiv 2003/59/EF om tvungen efteruddannelse træder i kraft.
I fremtiden vil det være naturligt at anvende simulatorerne i basistræning for nye chauffører og som supplementtræning for professionelle chauffører.
Der forhandles også om at få en bus-simulator til centeret inden for et års tid. Det er de danske bus-organisationer, der står bag ideen om installere en stationær bus-simulator, der skal anvendes i uddannelsen af såvel nuværende som kommende buschauffører.
Stor efterspørgselDer har i denne sommer været stor efterspørgsel efter den mobile lastbilsimulator ude i Europa. TSU Lastbilsimulator A/S har i eftersommeren således været på en større rundtur i Europa. Det var Volvo i Göteborg og simulatorproducenten Thales, der havde lejet simulatoren. Formålet med Europaturen var ikke mindst at fremme kendskabet til lastbilsimulatorer, som forventes at skulle anvendes i flere lande, når det nye direktiv om efteruddannelse for chauffører træder i kraft om to år.
TSU’ mobile simulator har således været i Polen, Tyskland, Holland, Ungarn, Spanien og Portugal. Med det nuværende antal lastbilsimulatorer har TSU Lastbilsimulator A/S en årlig kapacitet på ca. 6.000 kursister.