23948sdkhjf

Vognmændene lever op til udfordringerne

Vognmændene har lært lektien; ”vil du være med på vognen, må du være forandringsparat”

Vognmændene har lært lektien; ”vil du være med på vognen, må du være forandringsparat”



Forandringerne i Europa har de senere år sat gang i mange ting hos vognmændene i Danmark.

Nedbrydning af murene i Østeuropa, hvor billig arbejdskraft bliver tilgængelig og et gevaldigt konjunkturopsving de seneste år har forandret strukturen i de danske vognmandsforretninger.

Af andre udfordringer der er kommet til kan nævnes i flæng; køre- hviletidsbestemmelserne, chaufførmangel generelt, tiltagende trafiktæthed, den digitale fartskriver, Maut i Tyskland, højere euronormer med krav om anvendelse af Ad-Blue, lange leveringstider på materiel, hvor kunden ofte må vente et år på sin nye vogn eller trailer, modulvogntog o.s.v.

Eksportvognmændene er koncentreret om de større vognmandsvirksomheder og de mindre virksomheder og enkeltmandsvirksomheden har koncentreret sig om hjemmemarkedet.

- Det har vi også oplevet, siger Tommy Svendsen, regionsdirektør i Finans Nord, Kolding afdeling til Trans Inform.

Hurtigt svar

- Vi har finansieret mange flere slamsugere, kranvogne, entreprenørvogne og tiptrailere og andre specialopbygninger frem for to-akslede trækkere, som typisk anvendes til eksport.

- Det har sådan set passet fint til vores stil, idet vi har tradition for at komme hjemme hos den ”lille vognmand” samtidig med, at vi har klaret specialopgaverne med finansiering af større projekter hos større vognmandsvirksomheder.

Finans Nord har et stort sælgerkorps på 42 kundechefer heraf 13 alene på tung transport. - Vi er næsten altid ”i marken” og har fingeren på pulsen hele tiden. Det er én af vores forcer, siger Tommy Svendsen.

Vi har foruden grundig detail-viden om produkterne beslutningsdygtige kundechefer, der kan give et svar med det samme. Det kan vognmanden godt lide. Af samme grund har vi også etableret administration på regionskontoret i Kolding i lighed med afdelingerne i Ålborg og Roskilde, så vi kan levere dokumenterne meget hurtigt og være tæt på kunderne. De kan altid komme forbi kontoret og få en snak og en kop kaffe.

Opdateret rådgivning

- Vi må også konstatere, at de større vognmandsforretninger drives af meget professionelle forretningsfolk, der stiller krav til opdateret rådgivning. Foruden traditionel leasingfinansiering (finansiel leasing, hvor vi alene sørger for finansiering) efterspørger vognmanden operationel leasing, hvor vi garanterer for scrapværdien ved leasingaftalens udløb. Scrapværdien kan fastsættes ud fra flere parametre. Det kan være en finansielt anslået værdi (f.eks. 10 procent af købesummen) eller en værdi, der nærmer sig den forventede salgspris efter f.eks. 60 måneder. Den forventede salgspris vil typisk være højere end 10 pct. af købesummen, og derved vil den månedlige ydelse blive lavere som følge af en mindre afdragsbetaling, fortæller han

Budget-sikkerhed

- En operationel leasingaftale kombineres ofte med en reparations- og vedligeholdelsesaftale og en fastrente baseret leasingydelse. Vi eliminerer hermed risikoen hele vejen rundt således, at vognmanden opnår stor budgetsikkerhed, siger Tommy Svendsen og fortsætter:

- Hos Finans Nord er det stadig en beskeden andel af vores leasingaftaler, der etableres som operationelle, men andelen er stigende. Foruden på transportmateriel indgår vi operationelle leasingaftaler på alle vores kompetenceområder som er industrimaskiner, entreprenør- og landbrugsmaskiner og person- og varevogne.

- Vi har netop etableret en ny konceptafdeling for person- og varevogne, som i endnu højere grad vil kunne tilbyde hele det operationelle spekter med tilbagekøbsaftale, serviceaftaler, dækaftaler, forsikring, vejhælp m.v.

- Det er ikke usandsynligt, at vores tunge transportafdeling og øvrige kompetenceområder også vil udvikle sig i den retning på relativ kort sigt- siger Tommy Svendsen.

Parat til forandring

- Tendensen er, at vognmanden er forandringsparat. Og derfor skal vi også være det.

- Vi finansierer i Tyskland, Polen og andre europæiske lande. Vi har i 2006 startet en afdeling op i Sverige med hovedsæde i Malmø og et kontor på vej i Stokholm. Der er i alt 10 mand beskæftiget i Sverige nu.

- Så jo, vi er parat til at følge med kunderne. Vi oplever, at vognmanden har stigende indtjening, fordi der er relativ knaphed på transportører, med deraf meget stigende rater og igen lave tab på vores transportportefølje.

Mere værd

- Værdierne i transportmateriellet er steget som følge af knaphed på transportmateriel. Det har givet luft i mange regnskaber til udskiftning til nyere materiel og egenkapitalen forbedres i kraft af stigende friværdier.

- Til gengæld er der også vognmænd som opgiver på grund af de mange hårde sanktioner for overtrædelse af køre- hviletidsbestemmelserne, mangel på chauffører m.v., slutter Tommy Svendsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094