Nu sætter uddannelsen rekord
Aldrig tidligere er der startet så mange nye elever på hovedforløb. Men behovet er også stort. Branchen mangler hårdt mekanikere, så der er ingen, der behøver frygte manglende beskæftigelse
Af Finn Bjerremand
Uddannelsen som lastvognsmekaniker er mere populær end nogensinde, hvis man skal dømme efter antallet af nye elever på hovedforløbet ved Vejle Tekniske Skole, hvor de fleste nye lastvognsmekanikere bliver uddannet, på både den teoretiske og praktiske side.
I år er der faktisk startet 14 hold på første hovedforløb, heraf er ni hold på lastvognslinien. Hvert hold ligger på et teoretisk snit på 17,7 elever, der dog som regel viser sig at være tættere på 17 siger uddannelsesleder Anders Christensen til Trans Inform.
Med en lille hurtig kalkulation, betyder det, at der i år er startet ikke færre end 153 nye elever på denne linje.
Af og til kan der da også være op til 20 elever på et hold, men det sker også, at de ligger nede omkring 14 til 15 stykker, hvilket dog er absolut bundniveau for, at økonomien kan hænge sammen.
Stort behovBranchen råber da også på nye mekanikere, så der er ikke nogen som behøver at frygte at de kommer til at mangle beskæftigelse. Der er jo heller ikke blevet bygget så mange nye serviceværksteder til lastvogne landet over, som der gør lige nu.
Faktisk har eleverne heller aldrig været så godt rustede som de er nu, når de møder på hovedforløbet. Langt de fleste har kendskab til IT – der jo er et stort must. Næsten halvdelen af arbejdet med fejlfinding m.v. på moderne køretøjer sker ved anvendelse af computere og højtudviklet software.
Samtidig konstaterer man, et meget lille frafald på hovedforløbet på Vejle Tekniske Skole. Inden for det sidste års tid, er det ganske få, der har forladt uddannelsen i utide, så at sige. Men der er heller ikke tvivl om at man mener engagementet alvorligt på VTS. Udannelsesstedet har et motto, som man gerne udbreder – ”Vi vil kendes for vores engagement”.
Aftaler med flere mærkerVejle Tekniske Skole har i løbet af de sidste par år, indgået aftale med tre importører om en målrettet uddannelse indenfor netop disse mærker. Men det betyder ikke, at eleverne ikke lærer noget om og arbejder på andre mærker.
. Det gør de i allerhøjeste grad. Et forhold som man hurtigt kan forvisse sig om, når man ser uddannelsesstedets vognpark. Den har adskillige mærker, siger Anders Christensen og understreger, at skolen altid er neutral og altid forsøger at være up to date.
Senest har VTS bl.a. fået leveret en hel ny Volvo FH16 6x4 med 660 hk motor og I-shiftgearkasse samt yderligere en Volvo, en ny Mercedes Actros, og man er i forvejen i besiddelse af en del nyere lastbiler fra andre mærker.
Ligeledes er der anskaffet et nyt komplet Volvo FLførerhus, en Volvo I-shiftgearkasse og tre nye motorer fra Scania. Med købet af de nye motorer har hele motorstanden fået et tiltrængt løft. VTS har lige nu tre mærkerettede uddannelser i samarbejder med Mercedes, Scania og Volvo.
Prøver det heleMen der går også mange andre lastvognsmekanikere på Vejle Tekniske Skole, de går så på en fælles linje. Alle elever lærer dog om andre lastvognsmærker og prøver også at arbejde med fejlfinding på alle mærker.
På visse af de mærkerettede uddannelser, får eleverne ofte særligt udstyr så som bærbare computere, og kommer på specielle studieture og sociale arrangementer m.v., men det er noget som de pågældende mærkers importører selv lægger økonomi til. Her er det kun lærerkræfterne, der leveres af Vejle Tekniske Skole.
Det skal også i denne forbindelse nævnes, at når man har så tæt kontakt til importørdata, giver det et kæmpe løft til underviserne på VTS, da de igennem deltagelse i kurser hos importører, kommer i front med den sidste nye teknologi og know how inden for lastbiler.
- Samtidig giver denne viden sammen med de mange investeringer i materiel, også et løft til alle øvrige lærlinge, som benytter Vejle Tekniske Skole, da alt materiel er skolens ejendom, og derfor må benyttes af alle, der gennemfører uddannelsen som mekaniker på Vejle Teknisk Skole, siger Anders Christensen.
PladsmangelSuccesen har dog også en ”omkostning”. VTS/AutoSkolen mangler, på grund af den meget store tilgang af elever fra hele landet, plads og bygger lige i øjeblikket.
- Vi får en bygning mere med et serviceværksted på ca. 500 m2. På sigt vil det være tænkeligt, at vi måske kan anvende dette til svendeprøver, fordi vi jo har svendeprøver, samtidig med alle øvrige igangværende hold. Så vi kan ikke rydde vores nuværende værksted fordi der skal være svendeprøver, siger han.
Fra 2008 og frem efter vil være normen, at der er indkaldt 5-6 hold kontinuerligt, året rundt.
Det kræver også flere undervisere, så VTS søger i øjeblikket to nye medarbejdere, en til personbilssiden og en til lastvognssiden. Der er i alt ni medarbejdere i afdelingen for lastvognsmekanikere.
Stor udfordring- Heldigvis har det været forholdsvis nemt at rekruttere nye kvalificerede medarbejdere. Sidste gang vi søgte, fik vi en seks syv ansøgninger og der imellem var der to som vi ansatte, og det er rigtig godt. Den ene kom endog fra et job som hjælpeværkfører på et større lastvognsværksted. Udfordringerne bliver dog også større og større for uddannelsen.
- Nu begynder gearkasserne med elektronisk styret gearskifte for alvor at dukke op på de nye lastvogne. Det stiller nye krav til mekanikerne, men det går ikke at købe en stribe gearkasser med elektronisk styret gearskifte og så skille dem ad og samle dem igen mange gange i løbet af et år.
Det er ganske enkelt en økonomisk uoverskuelig opgave. Vi går lige nu og tygger på hvordan vi klare den udfordring bedst slutter Anders Christensen.