Sikke en fremtid
Der er mange bud på, hvordan fremtiden kommer til at se ud for vejgodstransporten. De mest fantasifulde går ud på, at man en dag vil kunne nedbryde gods-emnerne til atomer, og sende dem digitalt gennem æteren, men indtil da, må vi nok holde os til mere traditionelle løsninger, som faktisk kan være nok så avancerede
Transport bliver i stigende grad til logistik, og samtidig med, at transportformerne smelter mere og mere sammen i veritable transportkæder, tillader IT-systemerne en stadig mere effektiv disposition af gods og kørsel.
Både kommunikations-systemer og flåde-styring og en kombination af disse teknologier vil sætte vognmændene i stand til at effektivisere i endnu højere grad. Det stiller nye krav til virksomhederne om IT-håndtering, men det betyder samtidig mulighed for de i forvejen effektive danske transport-virksomheder for fortsat at holde sig et hestehoved foran konkurrenterne.
Det vil i fremtiden handle om at køre så få og så effektive kilometer, som muligt. Både for at holde omkostningerne nede, nå flere transporter i vejtrængslen med færre chauffører og holde CO2-udslippet i ave. Alle venter nemlig, at miljøkravene kommer i spil med større styrke end nogensinde.
InfrastrukturenEt meget springende punkt bliver den danske infrastruktur. Nogen mener, at vi simpelthen ikke kan overkomme at bygge alle de nye motorveje, broer og vejudvidelser som gods-prognoserne skriger på. Så prioriteringsspørgsmålet bliver under alle omstændigheder en kampplads – hvem skal have hvad, og hvilke interesser skal bestemme. De lokale, de landspolitiske, de internationale – eller lidt af hver. Det vil blive stillet store krav til vognmændene og deres organisationer for at få indflydelse på de tunge beslutninger.
Det gælder både infrastruktur og politik i det hele taget. Emner som sanktioner og retssikkerhed vil længe fremover kræve deres (organisations)mand.
Hvis materiellet følger den hidtidige udvikling i brændstof-økonomi og miljønormer, er der udsigt til betydelige landvindinger – samtidig med, at de nye former for biobrændstof og måske helt nye former for brændstof vil se dagens lys.
GlobaliseringenOgså arbejdsformerne kan ændres i fremtiden i takt med at globaliseringen for alvor sætter ind. Vi er allerede langt inde i processen – nok til, at det berører os hver dag, og alt tyder på at udviklingen vil bevæge sig i retning af endnu mere international arbejdsdeling. Både outsourcing og insourcing vil stige i omfang og vi skal være endnu mere på mærkerne for at følge med. ¨Behovet for netværk mellem transportvirksomheder vil nok trænge sig yderligere på samtidig med, at uddannelseskravene bliver større end nogensinde også i transporten. Til gengæld bliver opgaverne nok også mere interessante.
Pessimister og optimisterPessimisterne kan få kronede dage med forudsigelser om voldsomme vandstigninger og varmeproblemer, men der er lige så god plads til optimisterne. Den gode økonomi er kommet for at blive, teknologien kan rigtigt anvendt gøre hverdagen lettere både på arbejde og derhjemme – og transport vil der altid være brug for.
Man kan blive forpustet af at opregne de mange muligheder. Kedeligt bliver det i hvert fald ikke.