En vinderkombination
Uden mobiltelefonen ville lastbilernes store succes i moderne logistik være betydeligt mindre
Af Lars Lassen
De dage, hvor en eksportchauffør fjernt fra hjemmet skulle igennem centralen for at ringe hjem til vognmanden, er for længst forbi. Telex’en var i mange år den letteste vej til hurtig kommunikation mellem vognmand, chauffør og speditør, når transporterne gik udenlands.
Men da det første nummer af Trans Inform for 20 år siden blev omdelt med posten, var mobiltelefonen for længst rykket ind i førerhuset.
Det første patent på en trådløs telefon blev udtaget allerede i 1908 af en Nathan B. Stubblefield fra Kentucky. Men den første ’cell phone’ – hvor telefonnetværket er baseret på en serie af antennemaster – blev opfundet i 1947 af Bell Labs.
RadiotelefonI Danmark blev det dog såkaldte VHF-telefoner, der i starten af 60’erne begyndte at finde kommerciel anvendelse.
Et eksempel på en tidlig anvendelse af VHF-telefoni var vognmand Svend Andersen, Klejs ved Juelsminde, der i 1968 fik monteret en AP-Radiotelefon i lastvognen. En omfangsrig sag, der blev gemt under førersædet.
I starten af 1980’erne kom Danmark med på NMT-nettet, der for alvor revolutionerede den mobile kommunikation i transportbranchen. En revolution, der har en stor del af æren for de markante effektivitetsforbedringer, som vognmandsbranchen har gennemgået siden slutningen af 1980’erne.
I starten af 90’erne begyndte GSM-nettet at tage over.
Mobiltelefonen har endda en stor del af æren for lastbilernes store markedsandel i dag i forhold til jernbanen. For mobiltelefonen er den altafgørende forudsætning for at lastbilerne ’just in time’ potientiale har kunnet udnyttes fuldt ud.
Og så siger de, at udviklingen af den mobile kommunikation kun lige er begyndt med bredbåndsrevolutionen med 3. generation af mobilteknologien..