23948sdkhjf

Mercedes frister chaufførerne

Chaufførmangel er ved at være et fælles-europæisk problem – det signal har Mercedes opfanget og kommer med et chauffør-attraktivt udspil

Chaufførmangel er ved at være et fælles-europæisk problem – det signal har Mercedes opfanget og kommer med et chauffør-attraktivt udspil



Et gennemgående tema på RAI 2007 var nemlig manglen på kvalificerede chauffører.

Det kunne tydelig ses på Mercedes’ stand, hvor en attraktivt udsmykket Mercedes Actros med store flotte motivlakeringer stod udstillet.

Der er ingen tvivl om at de mange flotte lastvogne med moderne udstyr og et højt komfortniveau skal være med til at trække nye chauffører til erhvervet. På Mercedes’ stand kunne man i øvrigt se en femakslet Mercedes, der er et typisk køretøj i Holland og i lande som Finland og Schweiz.

Ikke så langt i Danmark

I Holland hedder totalvægten 50 ton for denne type vogntog og i Schweiz er den 40 ton mens man i Finland har sat grænsen ved 38 ton. Det betyder at der er sund fornuft i at anvende femakslede forvogne til f.eks. entreprenørkørsel.

Desværre er vi ikke nået så langt i Danmark, hvor vi er begrænset af 32 ton, som det højest opnåelige for en lastvogn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078